Leipurimaajoukkueelle kultaa Pohjoismaiden mestaruuskilpailussa

28.5.2013

Voittoisassa leipurimaajoukkueessa leipoivat Joachim Wunsch (vas.), Jari Viljamaa ja Katri Mäkinen. Myös valmentaja Veli-Matti Ahvenharju (oik.) iloitsi joukkueen menestyksestä.
Leipurimaajoukkue ylimmällä palkintokorokkeella PM-kilpailussa.
Ruokaleivät ja kahvileivät esittelypöydällä.
Leipätaitotyön elementit oli pomittu Kalevalasta.

Suomen Leipuriliiton leipurimaajoukkue voitti kultaa Kööpenhaminassa 26.-27. toukokuuta järjestetyssä leipomoalan Pohjoismaiden mestaruuskilpailussa. Joukkueen muodostivat Katri Mäkinen, Elonen Oy Leipomo, Jämsä; Jari Viljamaa, Harjun Leipomo Oy, Kokkola ja Joachim Wunsch, Finnbakels Oy, Kerava. Joukkueen valmentajana ja myös kilpailun yhtenä tuomarina toimi Veli-Matti Ahvenharju, Royal Bakery Oy, Tampere. Joukkueen valmennuksessa avusti leipurimaajoukkueen pääyhteistyökumppanin Valion leipomokonsultti Tapio Viikinniemi.

Kilpailun järjesti Tanskan Leipuriliitto, Bager- og Konditormestre i Danmark ja siihen osallistuivat Suomen lisäksi Ruotsi, Norja ja Tanska. Norja otti hopeaa, Ruotsi pronssia ja Tanska jäi neljänneksi.  Kilpailun tuomaristossa oli edustaja jokaisesta osallistujamaasta ja kaikki tuomarit olivat leipomoalan ammattilaisia.

Kaksipäiväisessä Pohjoismaiden välisessä leipomoalan mestaruuskilpailussa leivottiin ruokaleipiä, kahvileipiä ja lisäksi tehtiin leipätaitotyö. Suomen ruokaleivät leipoi Joachim Wunsch, kahvileivät Jari Viljamaa ja leipätaitotyön taituroi Katri Mäkinen. Kilpailutöiden teemana oli pohjoismainen mytologia ja suomalaiset olivat ottaneet tuotteisiinsa vaikutteita Kalevalasta. Suomen joukkueen vahvuuksia kilpailussa olivat tasainen suoritus ja tuotteiden hyvät maut.

Kilpailun ruokaleipäsarjassa leivottiin neljä erilaista ruokaleipää, muun muassa patonkeja ja kateleipiä sekä yksi raskituksella eli juurella nostatettu leipä. Lisäksi leivottiin ennalta harjoittelematon yllätysleipä, johon osa raaka-aineista arvottiin paikan päällä. Kahvileipäsarjan tuotteina olivat perinteiset croissantit ja briossit sekä pullat ja viinerit.

Leipätaitotyö tehtiin taikinoista, joita piti käyttää työhön vähintään neljää erilaista. Vaikka leipätaitotyöstä ei arvioida makua, se tulee kilpailun sääntöjen mukaan valmistaa kokonaan syötävistä raaka-aineista ja sen värityksessä saa olla vain ”leivän värejä” eli valkoista, mustaa, ruskeaa ja harmaata. Katri Mäkisen leipätaitotyön pääelementtejä olivat Kalevala Väinämöisineen ja Aino-neitoineen sekä kanteleineen.

Tässä muodossa järjestetty Pohjoismaiden välinen leipomoalan mestaruuskilpailu oli järjestyksessä kolmas. Kaksi vuotta sitten kilpailtiin Ruotsissa ja silloin voiton vei Ruotsi. Viime vuonna mestaruudesta miteltiin Norjassa, missä voitto meni Tanskalle. Nyt Tanskassa voittoa juhli siis Suomi, kahden aikaisemman kisan pronssimitalin jälkeen. Ensi vuonna kilpailun järjestelyvuorossa on Suomi. Kilpailun tarkoituksena on vahvistaa leipomoalan ammattilaisten yhteenkuuluvuutta Pohjoismaissa ja tuoda leipomoalaa esiin positiivisella tavalla.

Lisätiedot: valmentaja Veli-Matti Ahvenharju, puh. 050 531 5977 tai
Elina Matikainen, Suomen Leipuriliitto ry, puh. 040 719 9021 (myös kuvapyynnöt)