Puhtikaura-kaurapuuteri on Vuoden Suomalainen Elintarvike 2016

17.5.2016

Voittoa tuulettivat Viipurilaisen Kotileipomon Tuomas (vas.), Teppo ja Timo Ylä-Hemmilä.

Vuoden Suomalainen Elintarvike 2016 -kilpailun voittaja on Viipurilaisen Kotileipomon Puhtikaura-kaurapuuteri. Tuotteen valmistaja on Taivalkosken Mylly. Voittaja valittiin yleisöäänestyksellä.

Runsaasti beetaglukaania (5,5 g / 100 g) sisältävä Puhtikaura on täysjyväkaurasta valmistettu hienojakoinen esikypsennetty jauhe, joka sitoo nestettä erityisellä tavalla ja pitää nälän loitolla pitkään. Puhtikaura sekoitetaan nesteen tai smoothien joukkoon, jolloin se toimii treenijuomana tai aamu- tai välipalana. Sitä voi myös käyttää jogurtin seassa tai kauraletuissa. Puhtikauran takana ovat Vääksyssä toimiva perheyritys Viipurilainen Kotileipomo ja Taivalkosken Mylly, jossa tuote valmistetaan.

– Puhtikaura tarjoaa täysin uudenlaisen tavan käyttää kauraa helposti ja nopeasti. Uskomme tuotteen potentiaaliin niin Suomen markkinoilla kuin viennissäkin. Tämä on meille työvoitto ja merkki siitä, että Puhtikauran markkinoille tuominen kannatti, iloitsee Teppo Ylä-Hemmilä Viipurilaisesta Kotileipomosta.

Kilpailun finalistit valinneen raadin mukaan Puhtikaura on suomalaista kauraa innovatiivisessa muodossa. Se on koko perheen uudenlainen välipalan täydentäjä tai treenaajan kotimainen vaihtoehto ravintolisille. Tuote on upeimmillaan juomissa, smoothieissa ja juotavana puurona. Kokonaisuuden kruunaa kaunis pakkaus.

Kilpailuun osallistui yhteensä 69 Suomessa kehitettyä ja valmistettua uutuustuotetta. Voittajatuotteen lisäksi finaalissa olivat Atrian Atria Bravuuri Pulled Pork, Juustoportin Juustoportti Vapaan Lehmän maito, Komppa-Seppälän luomutilan Järki särki, luomutomaatti & yrtit, kalasäilyke ja Saarioisen Balanssi Kirjolohifileeateria

Jo vuodesta 1988 järjestetty Vuoden Suomalainen Elintarvike -kilpailu palkitsee vuosittain suomalaisen elintarviketeollisuuden valovoimaisimpia uutuustuotteita ja kannustaa yrityksiä tuotekehitykseen. Kilpailun järjestää Elintarviketeollisuusliitto ry ja siihen voivat osallistua kaikki Suomessa kehitetyt ja valmistetut vähittäiskauppatuotteet, jotka ovat tulleet myyntiin edellisen vuoden aikana.