|
|
Ruisleipään lisätyt kasvisterolit alentavat seerumin LDL-kolesterolia
Kasvisterolien tiedetään alentavan seerumin kolesterolia, mutta ruisleipään lisättynä niiden tehoa ei ole vielä osoitettu. Helsingin Biomedicumissa toteutetussa Folkhälsanin tutkimuskeskuksen ja Helsingin yliopiston tutkimuksessa selvitettiin ruisleivän soveltuvuutta kasvisteroleja kuljettavaksi ruokamatriisiksi. Tulosten perusteella voitiin todeta, että ruisleipään lisätyt kasvisterolit alentavat merkittävästi seerumin LDL-kolesterolia ja muita sydän- ja verisuonitautien riskitekijöitä jo kahdessa viikossa muun ruokavalion pysyessä ennallaan.
Tutkimuksessa 68 tervettä, kolesteroliarvoiltaan normaalia koehenkilöä korvasi ruokavalionsa viljatuotteita kahden viikon ajan ruisleivällä, johon oli lisätty kasvisteroleja 2 g/pv (hoitoryhmä) tai identtisellä ruisleivällä ilman kasvisterolilisäystä (kontrolliryhmä). Hoitoryhmässa havaittiin merkittävä lasku seerumin LDL- ja kokonaiskolesterolipitoisuudessa sekä mm. apolipoproteiini B/apolipoproteiini A1 –suhteessa kontrolliryhmään verrattuna. Hyödylliset muutokset seerumin lipidi- ja lipoproteiinipitoisuuksissa vahvistuivat entisestään, kun koehenkilöiden saama ruisleipäannos kaksinkertaistettiin seuraavan kahden viikon ajaksi, jolloin hoitoryhmään kuuluneiden koehenkilöiden kasvisteroliannos oli 4 g/pv. Tutkimus toteutettiin ns. kaksoissokkoperiaatteella; niin tutkijat kuin tutkittavatkaan eivät tienneet, kumpi tutkimusleivistä sisälsi lisättyjä kasvisteroleja.
Vaikka hoitoryhmässä seerumin LDL- ja kokonaiskolesterolipitoisuudet laskivat, hyödyllisen HDL-kolesterolin sekä rasvaliukoisten E-vitamiinin ja beetakaroteenin pitoisuudet seerumissa eivät laskeneet.
Tutkimuksen aikana seurattiin koehenkilöiden ruisleivän saantia sekä ruokapäiväkirjasta että biomarkkereiden avulla; ts. määrittämällä rukiista saatavien yhdisteiden (alkyyliresorsinolien) aineenvaihduntatuotteiden pitoisuudet koehenkilöiden verenkierrossa. Kyseisten yhdisteiden käyttö biomarkkereina tutkimuksen aikaisen ruokavalion seurannassa on vielä uutta, mutta tämän tutkimuksen aikana ne osoittautuivat hyvin käyttökelpoisiksi.
Ruisleipää ei ole aikaisemmin käytetty kasvisteroleja kuljettavana ruokamatriisina. Tutkimuksessa havaitusta LDL-kolesterolin alenemisesta päätellen ruisleipä täyttää kasvisterolien kuljettamiseen ja tehokkaaseen toimintaan tarvittavat edellytykset. Näin ollen jo itsessään terveyttä edistävä ruisleipä näyttäisi kasvisterolien lisäämisen myötä saavan entistäkin laajemman terveysvaikutusten kirjon. Lisäksi kasvisterolipitoisen ruisleivän ottaminen osaksi ruokavaliota on helposti toteutettavissa, kun halutaan alentaa seerumin LDL-kolesterolia.
Viite: Söderholm PP, Alfthan G, Koskela AH, et al. The effect of high-fiber rye bread enriched with nonesterified plant sterols on major serum lipids and apolipoproteins in normocholesterolemic individuals. Nutrition, Metabolism and Cardiovascular Diseases 2011, In Press.
« Takaisin |