Ruisleipää, kalaa ja mustikkaa kannattaa syödä
Tuore väitöstutkimus osoittaa, että ruisleivän, rasvaisen kalan ja mustikoiden nauttiminen saa aikaan hyvin merkittäviä ja terveyden kannalta edullisia muutoksia veren rasvoissa.
Terveystieteiden maisteri Maria Lankisen väitöstutkimuksessa sovellettiin moderneja metabolomiikan tutkimusmenetelmiä, joilla voidaan tarkastella yhtäaikaisesti yli 350 erilaisen rasvamolekyylin pitoisuuksia veressä.
Lankisen väitöskirjatyön tutkimuksissa henkilöt, joilla oli suurentunut riski esimerkiksi tulehdukseen ja tyypin 2 diabetekseen sairastumiseen, söivät ruisleipää, rasvaista kalaa sekä mustikoita 8-12 viikon ajan. Verrokkihenkilöt puolestaan välttivät näitä ruokia ja korvasivat esimerkiksi ruisleivän valkoisella vehnäleivällä.
Lankinen havaitsi, että korkean insuliinivasteen aiheuttavat viljatuotteet, kuten vaalea vehnäleipä, lisäsivät tulehdukseen liittyviä rasvoja, kun taas runsas rasvaisen kalan käyttö vähensi useita tulehdukseen liittyviä ja sokeriaineenvaihduntaa heikentäviä rasvoja.
Täysjyväviljan, rukiin, rasvaisen kalan ja mustikoiden nauttiminen yhdessä sekä niiden aiheuttamat muutokset plasman lipomiikkaprofiilissa olivat lisäksi yhteydessä parantuneeseen sokeri- ja insuliiniaineenvaihduntaan, jolla on yhteys pienempään riskiin sairastua tyypin 2 diabetekseen.
Lankinen selvitti myös runsaskuituisen ruisleivän vaikutuksia lipidomiikkaprofiilin ohella noin 200 muuhun aineenvaihduntatuotteeseen. Hänen mukaansa ruisleipä oli yhteydessä kylläisyydentunnetta parantaviin aineenvaihduntatuotteisiin.
- Näin ollen ruisleivän sisällyttäminen ruokavalioon saattaa olla avuksi painonhallinnassa ja saavutetun laihdutustuloksen ylläpitämisessä, hän toteaa.
Suomeenkin on viime aikoina rantautunut niin sanottu superruokavillitys, ja superruokana pidetään yleensä ulkomailta tuotuja eksoottisia ja ravinteikkaita ruokia, kuten goji-marjoja tai spirulina-levää.
– Runsaasti ravinteita sisältäviä ruokia löytyy kuitenkin paljon lähempääkin: suomalaisista metsistä, pelloilta ja järvistä. Lienee siis turhaa mennä merta edemmäs kalaan, toteaa Lankinen.
Terveystieteiden maisteri Maria Lankisen väitöskirja Metabolomics in Dietary Interventions: Special Emphasis on the Effects of Grain Products and Fish on Lipidomic Profile tarkastetaan Itä-Suomen yliopistossa keskiviikkona 1. kesäkuuta.
« Takaisin |