Suomen Leipuriliitto ry

Jäsenyys kannattaa!

Suomen Leipuriliitto ry on vuonna 1900 perustettu leipomo- ja konditoria-alan ammatinharjoittajien, yritysten ja henkilöiden toimialajärjestö, joka edistää jäsentensä ammatillisia ja taloudellisia etuja, leipomo- ja konditoria-alan yleisiä toimintaedellytyksiä, leipäkulttuuria, leipomoalan arvostusta ja yhteistoimintaa alalla sekä valvoo jäsentensä etuja työsuhteissa.

Suomen Leipuriliitto ry perustettiin 17. maaliskuuta 1900. Korkeasta iästään huolimatta Leipuriliitto toimii edelleen jäsenistönsä eli suomalaisten leipomo- ja konditoriayritysten hyväksi mottonaan: liitto on jäseniään varten.

Nykyisin Suomen Leipuriliiton tärkeimpiä toimintamuotoja on jäsenistön neuvonta työsuhdeasioissa sekä elintarvikelainsäädäntöön liittyvissä kysymyksissä. Jäsenistölle järjestetään myös koulutusta ja ammatillisia matkoja. Leipomo- ja konditoria-alan arvostusta ja näkyvyyttä edistetään monin eri tavoin, mm. kilpailutoiminnalla sekä vaikuttamalla Leipätiedotus ry:n toimintaan. Lainsäädännöllisissä kysymyksissä Leipuriliitto vaikuttaa viranomaisiin ja lainsäätäjään, jotta leipomoelinkeino välttyisi vahingollisilta säädöksiltä.

Suomen Leipuriliitto järjestää joka vuosi  Vuoden Leipäkauppa-kilpailun, jolla edistetään rikasta suomalaista leipäkulttuuria. Liitto järjestää myös alan ammatillisia kilpailuja, kuten SM-kilpailut. Julkaisemme maan ainoaa leipomo- ja konditoria-alan ammattilehteä Leipuria, joka on perustettu vuonna 1903. Lehdestä ilmestyy kahdeksan numeroa vuodessa.

Suomen Leipuriliiton toimintamuodot pähkinänkuoressa:

• Jäsenneuvonta

• Työehtosopimuskysymykset