Konditoria pH7 Oy:n joukkue voitti leipomoalan SM-joukkuekilpailun Tampereella

14.9.2022

Vasemmalla Elonen Oy Leipomon joukkue (hopeaa), keskellä voittajat Konditoria pH7 Oy:stä ja oikealla Linkosuon Leipomo Oy:n pronssimitalistit.
pH7 Oy:n tuotepöytä.
Voittajat Alexandre Vogt (vas.) ja Artem Storozhenko.

Leipomoalan SM-joukkuekilpailu käytiin Tampereella ja Kangasalla 13.-14.9.2022. Kilpailu ratkesi 14.8.2022 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa Elintarviketeollisuus 2022 messuilla, jossa voittajaksi kohosi tuusulalaisen Konditoria pH7 Oy:n joukkue. Siinä kilpailivat Alexandre Vogt ja Artem Storozhenko. Toinen sija meni jämsäläisen Elonen Oy Leipomon joukkueelle, jonka kilpailijat olivat Katri Mäkinen ja Mika Järvinen. Kolmanneksi tuli tamperelainen Linkosuon Leipomo Oy joukkueella Tiia Bister ja Tytti Tukiainen.

SM-joukkuekilpailun järjesti Suomen Leipuriliitto ry yhdessä yhteistyökumppaniensa kanssa. Kilpailussa valmistettiin ruokaleipää, välipalatuote sekä konditoriatuote/tuotelajitelma. Viimeksi mainitun teema oli ’Revontulien Suomi’. Ruokaleivät ja välipalatuotteet valmistettiin jo tiistaina 13.9.2022 Kangasalla, Tampereen seudun ammattiopiston Kangasalan toimipisteessä. Konditoriatuote/tuotelajitelma teemalla ’Revontulien Suomi’ valmistettiin yleisön edessä Elintarviketeollisuus 2022 -messuilla Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa keskiviikkona 14.9.2022. Kaikkia tuotteita valmistettiin kuudellekymmenelle hengelle.

Kaikki kilpailutuotteet eli siis myös Kangasalla valmistetut ruokaleivät ja välipalatuotteet, arvioitiin Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa keskiviikkona 14.9.2022. Tuotteista arvioitiin maku, ulkonäkö, innovatiivisuus ja resepti. Arvioinnin tekivät kilpailun tuomarit, jotka olivat yhteistyökumppaneiden palveluksessa toimivia, leipomon käytännön työt hallitsevia ammattilaisia. Nämä yhteistyökumppanit olivat Condite Oy, Finnbakels Oy, Leipurin Oy, Mauste-Sallinen Oy ja Valio Oy. Muut yhteistyökumppanit olivat Tampereen Messut Oy ja Tampereen seudun ammattiopisto Tredun Kangasalan toimipiste. Kilpailun päätuomarina toimi leipomokonsultti Mika Parviainen Valio Oy:stä.