Porin Leipä osaksi Leipomo Rosten konsernia

19.12.2022

Perheyritys Leipomo Rosten Oy on hankkinut omistukseensa koko Porin Leipä Oy:n osakekannan.

Osaksi Leipomo Rosten konsernia liittyvän Porin Leivän liikevaihto on vuonna 2022 yli 16 miljoonaa euroa ja työntekijöitä yrityksessä on lähes 150. Porin Leivän molemmat tuotantoyksiköt sijaitsevat Porissa.

Perheyritys Leipomo Rosten aloitti leipomisen vuonna 1939 ja Porin Leipä 1947. Leipomoilla on jo aiemmalta ajalta yhteistä historiaa ja ne palaavat nyt 35 vuoden jälkeen takaisin yhteen.

”Isäni Yrjö Keurulainen ja Leipomo Rostenin toimitusjohtaja Kari Meltovaaran isoisä Frans Meltovaara perustivat aikoinaan nykyisen Porin Leivän. Suvut omistivat sen sekä Leipomo Rostenin yhdessä vuoteen 1987 saakka. Pandemian ja Ukrainan sodan myötä alkanut raaka-aine- ja energiakriisi ovat olleet vaikeita Porin Leivälle, täten leipomon toimintaa olisi ollut vaikeaa jatkaa yksin. Olen hyvin kiitollinen, että löysimme ratkaisun Porin Leivän tulevaisuudelle suvun sisältä ja luotamme Leipomo Rostenin kykyyn luotsata Porin Leipä tuleville vuosikymmenille”, kertoo Porin Leivän entinen pääomistaja ja pitkäaikainen hallituksen puheenjohtaja Ulla Lehmijoki.

Porin Leivällä on Satakunnassa vahva tunnettuus ja markkinaosuus. Yrityskaupan johdosta sen ja Leipomo Rostenin alueellinen ja valtakunnallinen näkyvyys kasvavat entisestään. Yhdistymisen ansiosta leipomon valikoima monipuolistuu sekä logistiset, hallinnolliset ja muut synergiaedut kasvavat, kertoo Leipomo Rostenin pääomistaja ja toimitusjohtaja Kari Meltovaara.

Porin Leivän toimitusjohtajana jatkaa Petri Kivineva.

Leipomo Rostenin tuotevalikoimaan kuuluvat esimerkiksi perinteisillä resepteillä leivotut Jurmo-leivät, uuden ajan Siemenrapeat ja SeedBoostit sekä suositut Crusta-leivät. Porin Leipä on vahva ruoka- ja kahvileipien sekä pakastetuotteiden valmistaja. Sen tunnetuimpia tuotteita ovat Porin Poika -ruisleivät, Karhu-limppu sekä Sarpin brändillä myytävät kahvileivät.

Leipomoissa käytetään pääasiassa suomalaisia raaka-aineita ja kotimaisesta viljasta jauhettua jauhoa.

Toimitusjohtaja Kari Meltovaara korostaa, että suomalaisina olemme kaikki yhteisellä asialla. Kotimaisten tuotteiden ostamisella on nyt aiempaa suurempi merkitys. Suomalaiset voivat vaikuttaa kulutusvalinnoillaan Suomen huoltovarmuuteen ja omavaraisuuteen.

“Meidän tehtävämme on varmistaa, että meillä Suomessa on kaupoissa lähellä leivottuja tuotteita.”