Taitaja2012 -kondiittorilajin voitto Niko Etulalle

27.4.2012

Taitaja2012 -kondiittorilajin voitto Niko Etulalle

Jyväskylässä pidetyn Taitaja2012-tapahtuman eli nuorten ammattitaidon suomenmestaruuskilpailujen kondiittorilajin voittajaksi selviytyi Niko Etula Keudan ammattiopistosta Järvenpäästä. Yhdessä samaa oppilaitosta edustavan Susanna Laitalan kanssa Niko Etula voitti tänä vuonna myös Leipuriliiton järjestämän Rinkeli Grand Prix -kilpailun. Myös Susanna Laitala näytti osaamisensa Taitaja 2012 -kilpailussa, sillä hän sijoittui kondiittorilajissa hopealle. Kolmanneksi tuli Julianna Tofferi Torniolaisesta ammattiopisto Lappiasta.

Kondiittorilajin kilpailutehtäviä olivat mm. kinuski-kreemileivosten, suklaahyydykekakkujen sekä minileivosten valmistaminen. Kilpailijat tekivät myös luontoaiheisen sokerityön.

Nuorten ammattitaidon SM-kilpailu Taitaja on Suomen suurin ammatillisen koulutuksen vuosittainen tapahtuma. Jyväskylässä Suomen mestaruuksista kilpaili 400 nuorta 42 alalta. Tapahtumassa järjestettiin lisäksi erityistä tukea tarvitsevien TaitajaPLUS-ammattitaitokilpailu sekä Taitaja9-kilpailu, jossa yli sata yhdeksäsluokkalaista kilpaili kädentaidoissa. Jyväskylän Paviljongissa järjestetyssä tapahtumassa vieraili kolmen päivän aikana 42 027 kävijää.

Taitaja2012-tapahtuman järjestelyistä vastasi Jyväskylän koulutuskuntayhtymä yhteistyössä Keski-Suomen elinkeinoelämän ja oppilaitosten kanssa. Taitajan taustaorganisaationa toimi Skills Finland ry. Vuoden 2013 Taitaja-tapahtuma järjestetään Joensuussa.