Rinkeli Grand Prix 2014 -kilpailun voitto meni Tampereelle

9.2.2014

Keskellä Tampereen seudun ammattiopiston joukkueen kilpailijat pokaali käsissään eli Henrietta Skrifvars (vas.) ja Katja Sysmälä, opettaja Hanna Oinonen heistä oikealla. Oikealla toiseksi sijoittunut Koulutuskeskus Salpauksen joukkue, kilpailijat Aino Junnila ja Petra Ruonanoja ja reunimmaisena opettaja Sari Lindroos. Vasemmassa reunassa Stadin ammattiopiston joukkue Marika Korhonen ja Laura Vänttinen sekä opettaja Eero Paulamäki.

Tampereen seudun ammattiopisto Tredun Hepolamminkadun toimipisteen joukkue voitti Rovaniemellä lauantaina 8.2.2014 pidetyn 25. Rinkeli Grand Prix – kilpailun. Joukkueessa leipoivat Henrietta Skrifvars ja Katja Sysmälä opettaja Hanna Oinosen johdolla. Toiseksi tuli lahtelainen Koulutuskeskus Salpaus joukkueella Aino Junnila ja Petra Ruonanoja opettajanaan Sari Lindroos. Kolmannen sijan otti helsinkiläisen Stadin ammattiopiston Prinsessantien yksikkö joukkueella Laura Vänttinen ja Marika Korhonen. Heidän opettajanaan toimi Eero Paulamäki. Kilpailu järjestettiin Lapin ammattiopistossa Rovaniemellä ja siihen oli ilmoittautunut kaikkiaan yksitoista joukkuetta eri puolilta maata.

Rinkeli Grand Prix on ammattioppilaitosten nuorisoasteen leipuri-kondiittoriluokkien SM-kilpailu, johon voivat osallistua alle 23-vuotiaat opiskelijat. Mukana ollaan kolmihenkisin joukkuein, kahden opiskelijan ja opettajan voimin. Opettaja ei kuitenkaan saa osallistua käytännön työskentelyyn kilpailun aikana. Kilpailun järjestää Suomen Leipuriliitto ry yhdessä yhteistyökumppaneidensa Helsingin Mylly Oy:n, Leipurin Oy:n, Mauste-Sallinen Oy:n, Oy Roberts Ab:n ja Valio Oy:n kanssa.  Tämänkertainen kilpailu oli järjestyksessä siis  kahdeskymmenesviides, joten kilpailuja on pidetty jo neljännesvuosisadan ajan.

Rinkeli-kilpailussa mitataan sekä leipurin että kondiittorin taitoja. Kukin joukkue valmistaa neljä tuotetta: kaksi kahvileipätuotetta ja kaksi konditoriatuotetta, joista kummastakin toinen on pakollinen ja toinen vapaavalintainen. Kilpailulle antaa vaativuutta se, että pakolliset tuotteet paljastetaan kilpailijoille vasta kilpailua edeltävänä iltana.  Vapaavalintaisia tuotteita joukkueet voivat harjoitella etukäteen.

Tuomarit arvostelevat sekä pakollisissa että vapaavalintaisissa tuotteissa maun ja ulkonäön sekä lisäksi joukkueiden ammattitaidon. Arvostelussa painotetaan pakollisten tuotteiden osaamista.  Kilpailun tuomareina toimivat yhteistyökumppaneiden edustajat. Päätuomarina toimi Tapio Viikinniemi (Valio Oy) ja muut tuomariston jäsenet olivat Tommi Lönnqvist (Helsingin Mylly Oy), Maria Lunden (Oy Roberts Ab), Hannu Ahonen (Leipurin Oy) ja Curt Lindqvist (Mauste-Sallinen Oy). Suomen Leipuriliiton edustajana tuomaristossa toimi Raimo Hanhivaara Tmi Lapin Rinkilästä Kittilästä.

Pakolliset tuotteet suunnittelee kilpailun tuomaristo, joka tällä kerralla oli valinnut kahvileiväksi kanelikierrepitkon. Niitä piti valmistaa annetun ohjeen ja mallin mukaan 4 kappaletta. Pakollinen konditoriatuote oli puolestaan Toffee-kinuskileivos. Vapaavalintaisissa tuotteissa kilpailijat valmistavat yhtä laatua konditoriatuotteita ja yhtä laatua makeita, hiivalla nostatettuja kahvileipätuotteita, kumpaakin kahdellekymmenelle hengelle.