Ulkomaille asuvalle ystävälle lähetettäisiin Suomesta mieluiten ruisleipää

27.11.2014

Kysyttäessä reilulta tuhannelta suomalaiselta minkä suomalaisen tuotteen he lähettäisivät ulkomailla asuvalle ystävälle, keräsi ruisleipä äänistä 15 prosenttia.

Ruisleipä mielletään suomalaisuuden symboliksi, minkä takia ruisleivällä ehkä halutaan muistaa juuri ulkomailla oleilevaa ystävää. Ruisleivän merkitys suomalaisille nousi esiin myös kesällä, jolloin se valittiin suomalaisuutta parhaiten kuvaavaksi elintarvikkeeksi.

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin marraskuussa 2014 ja siihen vastasi 1166 15–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.

Tutkimuksessa kärkisijoille nousi toinenkin perinteinen suomalaisherkku, salmiakki, joka keräsi kolmanneksi eniten (10 %) äänistä. Ruisleivän ja salmiakin väliin kiilasi suomalainen design (12 %) ja neljänneksi eniten ääniä keräsi suklaa (9 %).

Suomalaisella muotoilulla on tutkimustulosten kärkikymmenikössä vahva edustus, sillä pienyrittäjän design-tuotteen lisäksi joukkoon nousivat myös Kalevala korun, Fiskarsin, Iittalan ja Marimekon tuotteet.

Kymmenen kärki – mitä lahjaksi ulkomailla asuvalle ystävälle?

1. Ruisleipää (15 %)

 2. Pienyrittäjän designtuote (12 %)

 3. Salmiakkia (10 %)

 4. Suklaata (9 %)

 5. Kalevala-koru (8 %)

 6. Fiskarsin tuote (6 %)

 7. Iittalan tuote (5 %)

 8. Marimekon tuote (5 %)

 9. Muumi-tuote (5 %)

 10. Musiikkia (4 %)