VUODEN 2015 LEIPÄKAUPAN FINALISTIT SELVILLÄ

24.11.2014


Suomen Leipuriliiton järjestämä Vuoden 2015 Leipäkauppa -kilpailu on nyt finalistivaiheessa. Valintaraati on käynyt tutustumassa kaikkiin Leipuriliiton paikallisyhdistysten asettamiin maakunnallisiin ehdokaskauppoihin. Tämän karsintakierroksen perusteella on valittu neljä finalistikauppaa, jotka ovat:

K-supermarket Kangasala

K-supermarket Mustapekka, Helsinki

K-supermarket Mynämäki

S-market Rantakatu, Joensuu

Loppukilpailijat valitsi raati, johon kuuluivat senior customer marketing manager Taru Pajula, Fazer Leipomot Oy, myyntineuvottelija Mai Britt Jaakkola, Leivon Leipomo Oy, sekä toimitusjohtaja Mika Väyrynen, Suomen Leipuriliitto ry.

Vuoden Leipäkauppa valitaan jo yhdeksännentoista kerran. Valinnassa vuorottelee nykyisin kaksi sarjaa. Joka toinen vuosi kilpailussa ovat mukana hypermarketit ja tavaratalot ja joka toinen vuosi näitä pienemmät päivittäistavarakaupat. Vuoden 2015 Leipäkauppa valitaan pienempien päivittäistavarakauppojen sarjassa.

Tammikuussa loppukilpailuraati käy arvioimassa finalistit ennalta ilmoittamattomana aikana. Voittaja julkistetaan helmikuussa

Vuoden Leipäkaupan valinnassa arvosteluperusteita ovat tuotteiden tuoreus, valikoiman monipuolisuus, paikallisten, alueellisten ja valtakunnallisten leipomoiden tuotteiden saatavuus, leipäosaston siisteys ja järjestys sekä leipäosaston henkilökunnan asiantuntemus ja palvelualttius. Raati kiinnittää huomiota myös tuotteiden esillepanoon, leipäosaston omaleimaisuuteen sekä erityisruokavaliotuotteiden saatavuuteen. Vuoden Leipäkaupan valinnassa painaa erityisesti se, että tuotteet ovat kotimaassa valmistettuja.

Kuluttajat arvostavat leivässä eniten tuoreutta ja makua, joista kaupan ja leipurin on huolehdittava yhteistyössä. Vuoden Leipäkauppa -kilpailu on yksi tapa edistää suomalaista leipäkulttuuria. Tämän vuoden eli Vuoden 2014 Leipäkaupaksi valittiin K-citymarket Kouvola, Anne ja Simo Hiltunen Oy.