Fazer Luomu Sadonkorjuupuuro on Vuoden Suomalainen Elintarvike

6.5.2015


Vuoden Suomalainen Elintarvike 2015 -kilpailun voittajaksi on valittu Fazer Alku Sadonkorjuupuuro. Voittaja ratkesi huhtikuussa pidetyllä yleisöäänestyksellä, jossa oli mukana viisi raadin valitsemaa finalistituotetta. Kilpailun järjestää Elintarviketeollisuusliitto ry.

Alku Sadonkorjuupuuro valmistetaan Fazerin Myllyllä Lahdessa. Sadonkorjuupuuro on Alku-puuroperheen suosituin tuote.

– Fazer haluaa jalostaa suomalaista kauraa. Kuuntelemalla kuluttajia löysimme mahdollisuuden luoda uusia makuelämyksiä aamiaispöytään, ja syntyi aivan uudenlainen versio rakkaasta tutusta kaurapuurosta. Alku-puuro toi Fazerin tuotteet kauppojen puurohyllyyn ensimmäistä kertaa, mikä innosti myös kauppaa lähtemään mukaan tämän perinteisen tuotekategorian uudistamiseen, kertoo Fazer-konsernin strategiasta ja myllyliiketoiminnasta vastaava johtaja Heli Arantola.

Kilpailun finalistit valinnut raati kuvaili Alku Sadonkorjuupuuroa seuraavasti: ”Uuden puurokulttuurin edelläkävijä, jossa yhdistyy perinteinen puuro ja hyvää tekevät siemenet. Herkullinen maku on saatu aikaan ilman suolaa. Pakkaus kurkistusikkunoineen ja kaatonokkineen on onnistunut ja puuro on myös helppo valmistaa. Myynnillisesti vahva terveellinen tuote, jolla on myös hyvät vientinäkymät.”

Voittajatuotteen lisäksi finaalissa olivat Hannun 100 % gluteeniton Tattari-pellavasämpylä, Jymy Suomalainen Luomujäätelö vanilja, L’Uomu Nokka Rottinkirinta maustamaton luomubroilerin rinta ja Roberts Berrie Mustikka. Yleisöäänestys keräsi vähän yli kaksi viikkoa kestäneen äänestyksen aikana yhteensä noin 6 500 ääntä. Kilpailuun osallistui yhteensä 38 Suomessa kehitettyä ja valmistettua uutuustuotetta.

Vuoden Suomalainen Elintarvike 2015 -kilpailun raadin puheenjohtajana toimi kokki Sara La Fountain. Muut raadin jäsenet olivat Elintarviketeollisuusliiton toimitusjohtaja Heikki Juutinen ja elintarvikeasiantuntija Mari Lukkariniemi, S-ryhmän valikoimajohtaja Ilkka Alarotu ja Ruokakeskon johtaja Jesper Åberg. Raadin tehtävänä oli arvioida aistittavan laadun ja kaupallisten menestymisnäkymien ohella tuotteen merkitystä kuluttajalle arjen helpottajana ja houkuttelevana makunautintona.

Jo vuodesta 1988 järjestetty Vuoden Suomalainen Elintarvike -kilpailu palkitsee vuosittain suomalaisen elintarviketeollisuuden valovoimaisimpia uutuustuotteita ja kannustaa yrityksiä tuotekehitykseen. Kilpailuun voivat osallistua kaikki Suomessa kehitetyt ja valmistetut vähittäiskauppatuotteet, jotka ovat tulleet myyntiin edellisen vuoden aikana.