SUOMEN LEIPURILIITTO RY:N VUOSIKOKOUSTIEDOTE: Supistuva ostovoima, eri kauppaketjujen tuotteiden halpuuttaminen sekä tuonnin kasvu vaikeuttavat leipomoyritysten toimintaa

13.8.2015

SUOMEN LEIPURILIITTO RY:N VUOSIKOKOUS HELSINGISSÄ  14.8. - 16.8.2015

Helsinki toimii isäntäpaikkakuntana suomalaisten leipomoyrittäjien kokoontuessa 14.8. - 16.8.2015 sidosryhmineen pitämään 115. vuosikokoustaan ja kesäpäiviään eli Leipuripäiviä yli 500 henkilön voimin. Vuonna 1900 perustetun Suomen Leipuriliiton vuosikokous on järjestetty vuodesta 1920 lähtien viiden vuoden välein Helsingissä, viimeksi vuonna 2010.

Tänä päivänä joka viides leipomotuote (usein paistopisteessä paistettu) tuodaan ulkomailta, esimerkiksi Puolasta, Baltiasta, Saksasta tai muualta Euroopasta. Vaikka tämä kuuluu markkinatalouteen, se murentaa kotimaista alku- ja elintarviketuotantoa. Tuonnin lisääntymisen vuoksi Suomessa jää monta työpaikkaa täyttämättä, kun yhä useampi viljelijä, mylläri ja leipuri putoaa pois toimitusketjusta.

Toivottavasti valtiovalta pitää vaalien alla antamansa lupauksen byrokratiatalkoisiin ryhtymisestä ja toteuttaa yritystoimintaa ja työllistämistä helpottavia ratkaisuja.

Tuonnin lisäksi vaikeuksia leipomo- ja konditoria-alan yrityksille aiheuttaa yleinen taloudellinen tilanne ja kuluttajien ostovoiman heikkeneminen. Erilaiset kauppaketjujen halpuuttamistoimenpiteet eivät tilannetta ainakaan paranna, koska kuluttajat eivät syö määräänsä enempää.

Perheyrityksissä, joita lähes kaikki leipomoyritykset Suomessa ovat, tehdään työtä aamuvarhaisesta iltamyöhään ja myös yrittäjän/omistajan työpanos on ratkaisevan tärkeä. Ainakin toistaiseksi leipomoala on Suomessa eniten työllistävä elintarviketeollisuuden ala, kun yli 25 % elintarvikealan työvoimasta työskentelee leipomo- ja konditoria-alalla. Yrittäjät ja heidän perheenjäsenensä mukaan lukien leipomoala työllistää noin 10 000 henkilöä, ja välillisesti huomattavasti enemmän.

Kun leipä, pulla tai kakku leivotaan paikan päällä katkeamattomassa ketjussa, on lopputulos yleensä myös parempi ja paremmin säilyvä kuin tuontipakasteesta paistettu tai sulatettu leipomotuote. Suosimalla Suomessa valmistettuja leipomotuotteita luodaan Suomeen työpaikkoja ja hyvinvointia.

Ruisleivän valmistuksessa suomalaiset leipomot ovat ylivoimaisia ulkomaisiin kilpailijoihinsa verrattuna. Ruisleipää pidetään suomalaisuuden symbolina ja suomalaisten kuluttajien toiveena on saada se kotimaisesta rukiista valmistettuna. Satoennusteiden mukaan tämä on kohta mahdollista, ensimmäistä kertaa viiteentoista vuoteen, sillä ennusteiden mukaan tulevan ruissadon tarjonta riittänee kotimaiseen tarpeeseen. Pohjoisissa oloissa viljelty kotimainen ruis on kuitenkin jonkin verran kalliimpaa kuin ulkomainen, koska rukiin viljely on ilmastostamme johtuen suomalaiselle viljelijälle riskipitoisempaa kuin muiden viljojen viljely. Toivottavasti suomalainen kuluttaja osaa antaa arvoa kotimaiselle työlle ja haluaa ostaa kotimaisesta rukiista valmistettuja leipiä.

Lisätietoja: Suomen Leipuriliitto ry:n toimitusjohtaja Mika Väyrynen p. 0400 887761 ja puheenjohtaja Jari Elonen p. 0400 642454.