Kondiittoreiden ja leipureiden PM-kilpailut Norjassa 2.-3.9.2016

29.8.2016

Suomi on mukana leipomo- ja konditoria-alan Pohjoismaiden mestaruuskilpailuissa, jotka järjestetään Norjan pääkaupungissa Oslossa 2.-3.9.2016. Kilpailut käydään Oslon keskustassa järjestettävän suuren ruokatapahtuman, Matstreif 2016:n yhteydessä. Joukkueet näihin kilpailuihin lähettää Suomen Leipuriliitto ry.

Nordic Bakery Cup ja Nordic Pastry Cup -kilpailuihin osallistuu neljä Pohjoismaata: Suomi, Ruotsi, Norja ja Tanska. Joukkueiden lisäksi jokainen maa lähettää paikalle myös tuomarin. Tänä vuonna kilpailun teemana on " Back to the 60's".

Kondiittorit mittelevät mestaruudesta perjantaina 2.9.2016 ja leipurit pääsevät areenalle lauantaina 3.9.2016. Leipureita on joukkueessa kolme, kondiittoreita kaksi. Tulokset julkistetaan heti kilpailujen päätyttyä noin kello 18, kondiittoreiden osalta perjantaina ja leipureiden osalta lauantaina.

Suomen kondiittorijoukkueen muodostavat Julianna Tofferi, Cafe Herkkuhetki, Orivesi ja Tuomo Pynnönen, Konditoria pH7 Oy, Tuusula. Heitä valmentaa tuusulalaisen Konditoria pH7:n yrittäjä Toni Rantala, joka toimii myös kilpailun tuomarina. Kahdeksan tuntia kestävässä konditoriakilpailussa kilpailijat valmistavat jälkiruuan, jäätelökakun, suklaakakun ja suklaataitotyön. Julianna Tofferi vastaa joukkueessa suklaakakusta ja taitotyöstä, Tuomo Pynnönen tekee jälkiruuan ja jäätelökakun.

Leipureiden kilpailutöinä ovat ruokaleivät, kahvileivät ja leipätaitotyö. Suomen leipurijoukkueessa valmistaa ruokaleivät Eva Marttila, Aroma Bageri & Konditori, Kvevlax, kahvileivät Timo Kyllinen, Timo Kyllinen Oy, Oulu ja leipätaitotyön Henna Lassila. Valmentajana toimii Veli-Matti Ahvenharju, Royal Bakery Oy, Tampere. Hän toimii myös kilpailun tuomarina.

Leipureilla kilpailuaikaa on seitsemän tuntia. Ruokaleipiä tehdään neljää erilaista, mm. yksi kauraa sisältävä leipä, yksi leipä, jossa osa aineksista tulee yllätyksenä ja yksi joka kohotetaan ilman lisättyä hiivaa. Kahvileipiä tehdään neljää erilaista: croissantteja, briosseja, pullia ja viinereitä. Leipätaitotyö tehdään 1 x 1 metrin alustalle ja sen kaikkien raaka-aineiden on oltava syötäviä. Työssä on käytettävä vähintään neljää erilaista taikinaa ja työn värit voivat olla vain leivän "omia" värejä.

Suomen Leipuriliiton leipurimaajoukkueen yhteistyökumppanina ja tukijana toimii Condite Oy.

Lisätiedot:
Kondiittorijoukkue, Toni Rantala, p. 044 974 07 69