Ruisleipä on Suomen kansallisruoka – Hieno tunnustus koko suomalaiselle leipomoalalle

19.1.2017

Suomalaiset ovat valinneet Suomen kansallisruoaksi ruisleivän. Äänestyksen järjestivät ELO-säätiö yhdessä MTK ry:n ja maa- ja metsätalousministeriön kanssa. Ruisleivän jälkeen äänestyksessä toiseksi sijoittui karjalanpaisti ja kolmas oli karjalanpiirakka. Leipomotuotteiden hienoa menestystä täydensi mustikkapiirakan viides sija. Kaikkiaan finalisteja oli kaksitoista.

Ruisleivän valinta Suomen kansallisruoaksi on hieno tunnustus kaikille suomalaisille leipomoille ja leipomoiden työntekijöille pitkäjänteisestä ja sinnikkäästä työstä, jota leipomoissa on tehty vuosikymmenien ajan. Ruisleipä syntyy työtä tekemällä, se ei tule ruokapöytään itsestään. Ruisleivän tekeminen on myös taitolaji, ja kuluttajat ovat tarkkoja siitä, että heidän suosikkiruisleipänsä kovuus tai pehmeys sekä happamuus ovat kohdallaan ostokerrasta toiseen. Tämä osaaminen on suomalaisilla leipomoilla hyppysissä.

Se, että kuluttajat valitsivat Suomen kansallisruoaksi ruisleivän, osoittaa kuluttajien arvostusta koko suomalaista leipomoalaa kohtaan. Leivotaanhan lähes jokaisessa suomalaisessa leipomossa ruisleipää, niin käsityövaltaisissa kuin teollisissakin leipomoissa. Ruisleivän suosio kumpuaa siitä, että suuri joukko pieniä ja keskisuuria leipomoita vaalii eri puolilla Suomea paikallisia ja alueellisia makutottumuksia.

Ilahduttavaa kansallisruokaäänestyksessä oli se, että ruisleipä oli myös alle 30-vuotiaiden äänestäjien ylivoimainen suosikki. Ruisleivästä nauttivat siis kaiken ikäiset. Toinen nuorten suosikki äänestyksessä oli karjalanpiirakka.

Karjalanpiirakan sijoittuminen äänestyksessä kolmanneksi ja mustikkapiirakan viidenneksi kuvaa myös suomalaisen leipomoalan osaamisen ja ammattitaidon arvostusta, samoin kuin mämmin sijoittuminen seitsemänneksi kahdentoista finalistin joukossa. Mämmiä valmistetaan ammattitaidolla muutamissa suomalaisissa leipomoissa.