Tredu Kangasala vei Itsenäisyyden juhlavuoden koristetyökilpailun voiton Tampereella

13.9.2017

Voittajat Kiia Alakangas ja Saara Lehtimäki
Toisella sijalla Jenna Vainionpää ja Reijo Heinonen
Kolmas sija Laura Sikanen ja Essi Hietala

Tampereen seudun ammattiopiston Tredun Kangasalan toimipiste otti ensimmäisen ja toisen sijan tänään käydyssä leipomoalan koristetyökilpailussa. Kolmanneksi tuli Jyväskylän ammattiopiston joukkue. Kilpailun järjesti Suomen Leipuriliitto yhteistyökumppaneineen ja se käytiin Tampereen Messu- ja urheilukeskuksessa Elintarviketeollisuus 2017 -messuilla. Kilpailun teemana oli Itsenäinen Suomi 100 vuotta.

Kilpailu käytiin kaksihenkisin joukkuein ja siihen osallistui ammattikoulujen opiskelijoita sekä Leipuriliiton henkilöjäseniä. Voittajaksi selviytyivät Tampereen seudun ammattiopiston Tredun Kangasalan toimipisteen Saara Lehtimäki ja Kiia Alakangas. Toiseksi tulivat samasta oppilaitoksesta Reijo Heinonen ja Jenna Vainionpää. Kolmannen sijan ottivat Jyväskylän ammattiopiston Laura Sikanen ja Essi Hietala. Kaikkiaan kilpailussa on mukana kuusi kilpailuparia.

Kilpailussa valmistettiin koristetyö teemalla Itsenäinen Suomi 100 vuotta. Kilpailuaikaa oli yhteensä neljä tuntia. Kaikki kilpailutyöt sai harjoitella etukäteen ja joukkueet valmistivat ne valitsemallaan työnjaolla, mutta kuitenkin siten, että molempien joukkueen jäsenten oli osallistuttava työskentelyyn. Koristetyö valmistettiin piparitaikinasta, sokerista, koristemassasta, suklaasta tai itse valitusta syötävästä massasta ja sen teemana tuli siis olla Itsenäinen Suomi 100 vuotta. Kaikkien kilpailutöiden oli oltava syötäviä, myös koristeiden. Työn pohjan koko sai olla enintään 100 cm x 100 cm ja työn korkeus enintään 100 cm. Osat sai tuoda valmiina kilpailupaikalle, jossa tehtiin kokoaminen ja koristelu.

Kilpailun tuomareina toimivat yhteistyökumppaneiden palveluksessa olevat, leipomon käytännön työt hallitsevat ammattilaiset. Päätuomarina toimi Ossi Aalto, Condite Oy. Muut tuomariston jäsenet olivat Curt Lindqvist, Mauste- Sallinen Oy, Jarmo Laine, Fazer Mylly, Sami Salonen, Finnbakels Oy ja Ari Sjöblom, Mauste-Sallinen Oy. Tuotteiden arvioinnissa he kiinnittivät huomiota kilpailun teeman toteutukseen, ulkonäköön ja taiteellisuuteen.

Kilpailun yhteistyökumppaneina toimivat Condite Oy, Fazer Mylly, Finnbakels Oy, Mauste-Sallinen Oy, Suomen Sokeri Oy ja Valio Oy. Condite toimii myös Suomen Leipuriliton leipurimaajoukkueen pääyhteistyökumppanina.

Lopputulokset:

1.                        Tredu Kangasala/ Saara Lehtimäki ja Kiia Alakangas

2.                        Tredu Kangasala/ Reijo Heinonen ja Jenna Vainionpää

3.                        Jyväskylän ammattiopisto/ Laura Sikanen ja Essi Hietala

4.                        Jyväskylän aikuisopisto/ Tarja Hoikka ja Marjo Huuskonen

5.                        Tredu Hepolamminkatu/ Janika Lehto ja Karina Paz Arinas

6.                        Jyväskylän aikuisopisto/ Petra Tolvanen ja Kati Mikkonen