Vuoden Leipäkauppa -kilpailun finalistit on valittu

30.11.2017

Suomen Leipuriliitto ry:n syyskuussa käynnistämä Vuoden 2018 Leipäkauppa -kilpailu on edennyt finalistivaiheeseen. Valinta tehdään nyt jo kahdennenkymmenennen toisen (22.) kerran. Vuoden 2018 Leipäkauppa valitaan hypermarkettien ja tavaratalojen sarjassa.

Kilpailussa Leipuriliiton alueyhdistykset valitsivat ensin ehdokkaansa (13 kpl) Vuoden 2018 Leipäkaupaksi. Nämä ehdokkaat julkistettiin 16.10.2017 Maailman Leipäpäivänä.

Jokaiselle ehdokaskaupalle annettiin mahdollisuus perustella, miksi juuri heidän kauppansa olisi paras valinta Vuoden Leipäkaupaksi. Ehdokaskaupat lähettivät Leipuriliittoon kirjalliset perustelut sekä kuvia ja/tai videota leipäosastoon panostamisesta ja sen erinomaisuudesta. Myös kuluttajat pääsivät vaikuttamaan kilpailuun Facebookin kautta. Siellä he saivat tuoda esille oman suosikkinsa ehdokkaiden joukosta.

Ehdokkaana olevien kauppojen lähettämien materiaalien sekä kuluttajien kommenttien perusteella esiraati valitsi seuraavat finalistikaupat:

K-Citymarket Espoo Sello

K-Citymarket Jyväskylä Seppälä

K-Citymarket Sastamala

Prisma Joensuu

Esiraadin muodostivat elintarvikeasiantuntija Anna Salminen Päivittäistavarakauppa ry:stä, toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen Leipätiedotus ry:stä sekä toimitusjohtaja Mika Väyrynen Suomen Leipuriliitto ry:stä.

Facebookissa äänestäneiden kuluttajien kesken arvottiin jokaisen ehdokaskaupan alueella iso kassillinen leipää ja muita leipomoherkkuja. Leipuriliiton alueyhdistykset huolehtivat leipäkassien toimituksesta arvonnan voittajille. Kilpailun alkuvaihe toteutettiin yhteistyössä viestinnän ja markkinoinnin suunnittelutoimisto Lucrativo Oy:n kanssa.

Tästä eteenpäin kilpailu jatkuu niin, että lopullinen valitsijaraati vierailee alkuvuoden 2018 aikana ennalta ilmoittamatta finalistimyymälöissä ja valitsee niiden joukosta voittajan. Voittaja palkitaan ensi helmikuussa Vuoden Leipäkauppa 2018 -tittelillä.

Vuoden Leipäkauppa -tunnustus myönnetään päivittäistavarakaupalle, joka on esimerkillisesti paneutunut ja panostanut leipomotuotteiden kauppaan ja huomioinut monipuolisesti kuluttajien toiveet ja tarpeet. Vuoden Leipäkauppa -tunnustuksella palkitaan sekä kauppa että sen leipäosaston henkilökunta suomalaisen leipäkulttuurin ja leivän arvostuksen hyväksi tehdystä työstä.

Vuoden Leipäkaupan valinnassa olennaisia kriteereitä ovat valikoiman monipuolisuus ja tuoreus sekä paikallisten, alueellisten ja valtakunnallisten leipomotuotteiden saatavuus. Erittäin tärkeää on, että tuotteet ovat kotimassa valmistettuja. Lisäksi arvioinnissa kiinnitetään huomiota leipäosaston yleisvaikutelmaan, tuotteiden esillepanoon ja erityisruokavaliotuotteiden valikoimaan. Vuoden Leipäkaupan valintaan vaikuttavia seikkoja ovat myös osaston siisteys, järjestys ja omaleimaisuus sekä henkilöstön asiantuntemus ja palvelualttius.

Vuoden Leipäkaupan valinnassa ovat joka toinen vuosi mukana hypermarketit ja tavaratalot, joka toinen vuosi pienemmät päivittäistavarakaupat. Vuoden 2017 Leipäkaupaksi valittiin K-supermarket Reimari Paraisilta pienempien päivittäistavarakauppojen sarjassa.