Suomalaisille elintarvikeyrityksille menestystä kilpailuissa maailmalla

9.4.2018

Teppo Ylä-Hemmilän luotsaamat Oatlaws-kauratuotteet ovat voittaneet parhaan uuden brändin palkinnon World Food Innovation -kilpailussa Lontoossa. Lisäksi Oatlaws Power Oats Pro -tuote ylsi finaaliin paras terveys- ja hyvinvointituotekategoriassa. Kilpailuun osallistui yli 200 elintarviketoimijaa 29 maasta. Kilpailu on alan arvostetuin ja järjestetään vuosittain Lontoossa.

Oatlaws-tuotteet tulivat Suomessa markkinoille viime vuoden loppupuolella. Oatlaws on spin off -yritys, joka sai alkunsa Viipurilaisen Kotileipomon Puhtikaura-innovaatiosta, kaurajuomajauheesta, joka veteen sekoitettuna toimii nopeana välipalana tai ateriana. Puhtikaura voitti Vuoden elintarvikepalkinnon vuonna 2016. Oatlawsin takana ovat samat tahot kuin Viipurilaisella kotileipomolla.

Myös Ranskassa on tullut kilpailumenestystä Suomelle. Kolme suomalaista elintarvikeyritystä on voittanut oman kategoriansa maineikkaassa Snacking d’Or -kilpailussa Pariisissa. Välipala- ja napostelutuotteisiin erikoistuneessa kilpailuissa haettiin tänä vuonna terveellisiä ja trendikkäitä välipaloja..

Porvoolaisen Åby Foods Oy:n fenkoli-, lakritsi- ja mustaherukkaruislastut vievät aperitiivi-sarjan voiton, utajärveläisen Alabi Oy Omaleipurin perinteiseen tapaan leivottu suomalainen perunarieska voitti valmistuote-sarjan ja kangasniemeläisen Vavesaaren Tila Oy:n rapaperimehutiiviste juoma-sarjan. Voittajille kilpailu avaa tärkeitä jakelukanavia ja tuo julkisuutta.

Kilpailun järjestää France Snacking -lehti, joka on välipala- ja fast food -markkinoiden johtava asiantuntija suurilla ranskankielisillä markkinoilla.