K-Supermaket Arabia on Vuoden 2019 Leipäkauppa

12.2.2019

Kauppias Sasu Hamina (2.vas.) ja leipäosaston hoitaja Päivi Lappalainen ottivat vastaan voittobanderollin, jonka luovuttivat Leipuriliiton toimitusjohtaja Mika Väyrynen (vas.) ja Etelä-Suomen Leipomoyrittäjät ry:n puheenjohtaja Mika Gilan.

Vuoden 2019 Leipäkaupaksi on valittu helsinkiläinen K-Supermarket Arabia, Tmi Sasu Hamina. Valinnan teki Suomen Leipuriliitto ry paikallisyhdistyksineen nyt jo 23. kerran. Tänä vuonna valinta tehtiin pienempien päivittäistavarakauppojen sarjassa.

Vuoden Leipäkaupan valitsi raati, johon kuuluivat elintarvikeasiantuntija Anna Salminen, Päivittäistavarakauppa PTY ry, koordinaattori Päivi Tähtinen, Vilja-alan yhteistyöryhmä VYR ry, toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen, Leipätiedotus ry sekä toimitusjohtaja Mika Väyrynen, Suomen Leipuriliitto ry.

Pienet lähileipomot ja alueelliset leipomot ovat K-Supermarket Arabian valikoimassa erinomaisesti edustettuina, mutta myös valtakunnallisten leipomoiden tuotteita on leipäosastolla tarjolla. Tuotteet on valtaosin valmistettu Suomessa, mikä on kilpailussa tärkeä arvostelukriteeri.

Raati kävi tutustumassa kaikkiin kolmeen kilpailun finalistikauppaan tammikuussa ennalta ilmoittamattomana ajankohtana. Kaksi muuta finalistikauppaa olivat K-Market Herkkukirsikka, Suomussalmi ja K-Supermarket, Pudasjärvi. Kilpailu oli tiukka ja lopulta valintaraati joutui tekemään ratkaisun kahden erinomaisen kaupan, K-Supermarket Pudasjärven ja K-Supermarket Arabian välillä.

Kattavan valikoiman lisäksi valintaraati antoi tunnustusta voittajakaupan leipäosaston harkitulle ja siistille ilmeelle. Tuotteiden houkutteleva esillepano on toteutettu tyylikkäiden myymäläkalusteiden avulla. Leipäosasto on rakennettu avaraksi ja siellä asioimista helpottavat selkeät kyltit eri tuoteryhmien kohdalla. Lisäksi osastolle sijoitetut infotaulut kertovat ajankohtaisista teemoista, kuten esimerkiksi kaurasta ja lähileivästä. Raadin mukaan kaikki tämä nostaa leivän arvoa ja houkuttelee ostamaan.  Sesonkituotteet on nostettu näkyvästi esiin hyllyjen päätyihin ja gluteenittomat tuotteet on asetettu omaan paikkaansa osastolla. Tämänkokoisissa kaupoissa jauholeipomot ovat harvinaisia, mutta K-Supermarket Arabiassa on Nurmileipä Oy:n pieni jauholeipomo, joka tuo oman hyvän säväyksensä huolella ja intohimolla rakennetulle leipäosastolle.

Vuoden Leipäkaupan valinta käynnistyi jo syksyllä niin, että Suomen Leipuriliiton paikallisyhdistykset nimesivät kukin omalta alueeltaan parhaaksi leipäkaupaksi katsomansa päivittäistavarakaupan. Ehdokkaat julkistettiin lokakuussa, jolloin jokainen ehdokaskauppa sai leipäosastolleen ”Ehdolla Vuoden 2019 Leipäkaupaksi” -banderollin.

Myös kuluttajat samoin kuin ehdokkaiksi asetetut myymälät saivat vaikuttaa Vuoden Leipäkaupan valintaan. Kuluttajat osallistuivat valintaan äänestämällä suosikkikauppaansa Facebookin kilpailun kautta. Ehdokkaaksi asetettuja myymälöitä puolestaan pyydettiin lähettämään Suomen Leipuriliitolle perustelut ja video/kuvia siitä, miksi juuri heidän kauppansa tulisi valita Vuoden Leipäkaupaksi. Esiraati kävi läpi perustelut sekä kuluttajien kommentit ja valitsi niiden perusteella kolme finalistia.

Vuoden 2019 Leipäkauppa julkistettiin Helsingissä 12.2.2019. Leipäosaston hoitaja Päivi Lappalainen palkittiin kultamitalilla. Kaupan puolesta kunniakirjan otti vastaan kauppias Sasu Hamina. Palkintoja oli jakamassa myös Etelä-Suomen Leipomoyrittäjät ry:n puheenjohtaja Mika Gilan. Etelä-Suomen Leipomoyrittäjät ry on yksi Suomen Leipuriliiton neljästätoista paikallisyhdistyksestä ja tämä paikallisyhdistys oli asettanut K-Supermarket Arabian ehdolle Vuoden 2019 Leipäkaupaksi.

Vuoden Leipäkauppa -kilpailu järjestetään nykyisin kahdessa sarjassa. Joka toinen vuosi kilpailussa ovat mukana pienemmät päivittäistavarakaupat ja joka toinen vuosi hypermarketit ja tavaratalot. Viime vuonna Vuoden Leipäkaupaksi valittiin Prisma Joensuu hypermarkettien ja tavaratalojen sarjassa.

Vuoden Leipäkauppa -titteli on tunnustus siitä, että K-Supermarket Arabiassa tehdään hyvää työtä monipuolisen ja monimuotoisen leipäkulttuurin säilyttämiseksi.