Vuoden 2020 Leipäkauppa -kilpailun finalistit on valittu

4.12.2019

Vuoden 2020 Leipäkauppa -kilpailun finalistikaupat ovat nyt selvillä. Suomen Leipuriliitto järjestää kilpailun alueyhdistystensä kanssa ja valinta tehdään nyt jo kahdennenkymmenennen neljännen (24.) kerran.

Vuoden 2020 Leipäkauppa valitaan hypermarkettien ja tavaratalojen sarjassa.

Kilpailussa Leipuriliiton alueyhdistykset valitsivat ensin ehdokkaansa (12 kpl) Vuoden 2020 Leipäkaupaksi. Nämä ehdokkaat julkistettiin 16.10.2019 Maailman Leipäpäivänä.

Jokaiselle ehdokaskaupalle annettiin mahdollisuus perustella, miksi juuri heidän kauppansa olisi paras valinta Vuoden Leipäkaupaksi. Ehdokaskaupat lähettivät Leipuriliittoon videon tai kuvia sekä perustelut leipäosastoon panostamisesta ja sen erinomaisuudesta. Myös kuluttajat pääsivät vaikuttamaan kilpailuun Facebookin kautta. Siellä he saivat äänestää omaa suosikkiaan ehdokkaiden joukosta.

Kauppojen lähettämien materiaalien sekä kuluttajien kommenttien perusteella esiraati valitsi seuraavat finalistikaupat

K-Citymarket Järvenpää
K-Citymarket Lappeenranta
Minimani Kokkola
Prisma Limingantulli Oulu

Esiraadin muodostivat elintarvikeasiantuntija Anna Salminen Päivittäistavarakauppa ry:stä, toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen Leipätiedotus ry:stä sekä toimitusjohtaja Mika Väyrynen Suomen Leipuriliitto ry:stä.

Facebookissa äänestäneiden kuluttajien kesken arvotaan jokaisen ehdokaskaupan alueella iso kassillinen leipää ja muita leipomoherkkuja. Leipuriliiton alueyhdistykset huolehtivat leipäkassien toimituksesta arvonnan voittajille

Kilpailu jatkuu siten, että lopullinen valitsijaraati vierailee alkuvuoden 2020 aikana ennalta ilmoittamatta finalistimyymälöissä ja valitsee niiden joukosta voittajan. Voittaja palkitaan ensi helmikuussa Vuoden Leipäkauppa 2020 -tittelillä. Vuoden Leipäkauppa -tunnustus myönnetään päivittäistavarakaupalle, joka on esimerkillisesti paneutunut ja panostanut leipomotuotteiden kauppaan ja huomioinut monipuolisesti kuluttajien toiveet ja tarpeet. Vuoden Leipäkauppa -tunnustuksella palkitaan sekä kauppa että sen leipäosaston henkilökunta suomalaisen leipäkulttuurin ja leivän arvostuksen hyväksi tehdystä työstä.

Vuoden Leipäkaupan valinnassa olennaisia kriteerejä ovat valikoiman monipuolisuus ja tuotteiden tuoreus sekä paikallisten, alueellisten ja valtakunnallisten leipomotuotteiden saatavuus. Erityisen tärkeänä pidetään sitä, että tuotteet ovat kotimassa valmistettuja. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota myös leipäosaston yleisvaikutelmaan, tuotteiden esillepanoon ja erityisruokavaliotuotteiden valikoimaan. Lisäksi Vuoden Leipäkaupan valintaan vaikuttavat leipäosaston siisteys, järjestys ja omaleimaisuus sekä henkilöstön asiantuntemus ja palvelualttius.

Vuoden Leipäkaupan valinnassa ovat joka toinen vuosi mukana hypermarketit ja tavaratalot, joka toinen vuosi pienemmät päivittäistavarakaupat. Vuoden 2019 Leipäkaupaksi valittiin K-supermarket Arabia pienempien päivittäistavarakauppojen sarjassa.