Tiedote: Leipomoiden liikevaihdot puolittuneet - Valtion tukipakettien siirto viikoilla on katastrofi

15.5.2020

Suomen Leipuriliitto ry:n tekemän jäsenkyselyn tulosten mukaan Leipuriliiton jäsenyritysten myynti putosi huhtikuussa 2020 vuoden takaiseen vastaavaan ajankohtaan verrattuna keskimäärin yli 53 % yrityksissä, joiden liikevaihto on alle 5 miljoonaa euroa vuodessa. Leipomo- ja konditoria-alan yrityksistä 95 %:lla liikevaihto on alle 5 miljoonaa euroa. Suuremmissa yli 5 miljoonan euron liikevaihdon yrityksissä pudotus on ollut keskimäärin 31 %. Edellä mainitut luvut kuvaavat hyvin sitä, miten koronakriisi ja valtiovallan yritystoiminnan rajoittamista koskevat päätökset ovat iskeneet erityisesti pieniin ja keskisuuriin leipomo- ja konditoria-alan yrityksiin.

Monella kahvilatoimintaa harjoittavalla ja/tai Horeca-sektoriin keskittyneellä yrityksellä myynnin pudotus on ollut jopa 75-100 %. Osa yrityksistä on joutunut sulkemaan koko yritystoimintansa. Vain yksittäiset yritykset ovat selvinneet pienemmillä taloudellisilla tappioilla valtiovallan aiheuttamista toimenpiteistä.

Jäsenkyselyn mukaan Leipuriliiton jäsenyrityksistä yli 80 % on lomauttanut henkilökuntaansa.

Suomen Leipuriliitto edellyttää valtiovallalta pikaisia toimenpiteitä, suoria yrityksille suunnattuja tukia, jotta myös suomalainen monipuolinen, monimuotoinen ja tuhansia työntekijöitä työllistävä leipomo- ja konditoria-ala säilyy tuleville sukupolville.

Monien leipomo- ja konditoriayritysten ”kassa” on tyhjänä, lomapalkkojen ja -rahojen maksu on edessä, joten valtiovallan on syytä ymmärtää, että tukipaketeilla on todella kiire. Leipomo- ja konditoriayritysten tulevaisuuden kannalta on tärkeää myös se, miten suomalaiset uskaltavat tulevan kesän aikana liikkua ja matkustaa ympäri Suomea. Nyt jos koskaan on todellakin aika tukea suomalaisia paikallisia leipomoita ja konditorioita.