Leipätiedotus:Sydänmerkki-leipien suolakriteeri nostettu

18.8.2020

Leipätiedotus kertoo tiedotteessaan 17.8.2020, että Sydänmerkin asiantuntijaryhmä on arvioinut uudelleen Sydänmerkki-leivän suolakriteeriä. Leipätiedotus on ollut edesauttamassa muutosta ja arvioinut Sydänliiton pyynnöstä suomalaisten suolan saantia leivästä käyttämällä apuna leipomotuotteiden tilastointia. Leipätiedotus on tuottanut laskelmia myös siitä, että jos suolarajaa hieman nostettaisiin, se kannustaisi leipomoita tuomaan markkinoille useampia vähemmän suolaa sisältäviä leipiä. Tämä vaikuttaisi kansanterveyteen enemmän, kuin se, että Sydänmerkki-leipiä ei juurikaan kuluttajille tällä hetkellä löydy, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

Asiantuntijaryhmä tarkasteli asiaa monesta eri näkökulmasta. Pitkän harkinnan ja monien neuvottelujen jälkeen se päätti nostaa leivän suolakriteeriä. Muutos on voimassa heti.

Uusi suolakriteeri on:
Suolaa enintään 0,90 g/100 g
(Aiemmin: Suolaa enintään 0,70 g/100 g)

Asiantuntijaryhmän perustelut ovat seuraavat:

Leipä on suomalaisten merkittävä suolanlähde, mutta vähemmän suolaa sisältäviä leipiä on markkinoilla hyvin vähän. Leivän suolakriteeriä nostamalla pyritään siihen, että leipäteollisuus pystyisi entistä helpommin kehittämään ja valmistamaan vähemmän suolaa sisältäviä leipiä.

Jatkossa Sydänmerkki-leivän kriteerit ovat kokonaisuudessaan:

Rasvaa enintään 5,0 g /100 g tai jos rasvaa 5,1 - 7,0 g/100 g, kovaa rasvaa enintään 20 % rasvasta
Suolaa enintään 0,90 g/100 g
Sokereita enintään 7,0 g/100 g
Kuitua vähintään 6,0 g/100 g

Sydänmerkkiä voi hakea elintarvikkeille ja ruokaohjeille. Sydänmerkin käyttöoikeus myönnetään elintarvikkeelle ja ruokaohjeille, jotka täyttävät kaikki tuoteryhmäkohtaiset kriteerit. Hakemus tehdään Sydänmerkin extranetissä. Lisätietoa Sydänmerkin käyttöoikeuden hakemisesta saa Anna Karalta/ 050-3796338 / anna.kara@sydanliitto.fi.