Vuoden 2021 Leipäkaupan alueelliset ehdokkaat julkistettu

16.10.2020

Suomen Leipuriliitto ry:n järjestämän Vuoden Leipäkauppa -kilpailun alueelliset ehdokkaat julkistetaan tänään 16.10.2020 kansainvälisen Maailman Leipäpäivän kunniaksi. Kilpailu järjestetään nyt jo kahdennenkymmenennen viidennen kerran. Leipuriliiton alueyhdistykset ovat tällä kerralla valinneet ehdokkaat pienempien päivittäistavarakauppojen sarjassa ja asettaneet ehdolle Vuoden 2021 Leipäkaupaksi seuraavat kaupat:

S-market Rantakatu, Joensuu
K-Market Parila, Tuusula
K-Supermarket Toppila, Oulu
K-Supermarket Valtari, Kouvola
K-Supermarket Westeri, Tampere
K-Supermarket Länsiväylä, Jyväskylä
K-Supermarket Karikko, Mikkeli
K-Supermarket Kampus, Pori
K-Supermarket Wasa, Vaasa
K-Supermarket Katariina, Kaarina
K-Supermarket Sotkamo

Jokaiselle myymälälle annetaan ehdokkuudesta kertova ”Ehdolla Vuoden 2021 Leipäkaupaksi” -banderolli, jonka myymälät voivat kiinnittää leipäosastolleen.

Myös kuluttajat sekä ehdolle asetetut myymälät voivat vaikuttaa finalistien valintaan. Kuluttajat voivat osallistua Vuoden Leipäkaupan valintaan äänestämällä omaa suosikkiaan ehdokaskaupoista osoitteessa https://www.facebook.com/VuodenLeipakauppa. Facebookissa äänestäneiden kesken arvotaan jokaisen ehdokaskaupan alueella iso kassillinen leipää ja muita leipomoherkkuja. Äänestysaika on 16.-29.10.2020.

Ehdokasmyymälöitä pyydetään lähettämään Suomen Leipuriliitolle perustelut ja video/kuvia leipäosastoon paneutumisesta ja siinä onnistumisesta. Esiraati käy läpi perustelut sekä kuluttajien kommentit ja valitsee niiden mukaisesti 3-5 finalistia. Suomen Leipuriliiton valitsijaraati vierailee finalistimyymälöissä alkuvuodesta 2021 ennalta ilmoittamattomana aikana ja valitsee niiden joukosta voittajan.

Voittaja palkitaan ensi helmikuussa Vuoden 2021 Leipäkauppa -tittelillä. Tunnustus myönnetään päivittäistavarakaupalle, joka on esimerkillisesti paneutunut ja panostanut leipomotuotteiden kauppaan ja huomioinut monipuolisesti kuluttajien toiveet ja tarpeet. Vuoden Leipäkauppa -tunnustuksella palkitaan sekä kauppa että sen leipäosaston henkilökunta suomalaisen leipäkulttuurin ja leivän arvostuksen hyväksi tehdystä työstä.

Vuoden Leipäkaupan valinnassa olennaisia kriteereitä ovat valikoiman monipuolisuus ja tuoreus sekä paikallisten, alueellisten ja valtakunnallisten leipomotuotteiden saatavuus. Edellä mainitun lisäksi tärkeää on, että tuotteet on valmistettu Suomessa. Myös sesongit ja erityisruokavaliot tulee huomioida leipäosastolla. Lisäksi kiinnitetään huomiota leipäosaston yleisvaikutelmaan, siisteyteen ja järjestykseen, tuotteiden esillepanoon, osaston omaleimaisuuteen sekä henkilöstön asiantuntemukseen ja palvelualttiuteen.

Vuoden Leipäkaupan valinnassa ovat joka toinen vuosi mukana hypermarketit ja tavaratalot, joka toinen vuosi pienemmät päivittäistavarakaupat. Vuoden 2020 Leipäkaupaksi valittiin K-Citymarket Lappeenranta hypermarkettien ja tavaratalojen sarjassa.