Vuoden 2022 Leipäkauppa-kilpailun ehdokkaat julkistettu

15.10.2021

Suomen Leipuriliitto ry:n järjestämän Vuoden Leipäkauppa-kilpailun alueelliset ehdokkaat julkistetaan  kansainvälisen Maailman Leipäpäivän (16.10.2021) alla. Leipuriliiton alueyhdistykset ovat tällä kerralla valinneet ehdokkaat hypermarkettien ja tavaratalojen sarjassa ja asettaneet ehdolle Vuoden 2022 Leipäkaupaksi seuraavat kaupat:

K-Citymarket Joensuu Pilkko

K-Citymarket Jyväskylä Palokka

K-Citymarket Oulu Rusko

K-Citymarket Pirkkala

K-Citymarket Pori Puuvilla

K-Citymarket Vantaa Tammisto

Prisma Kotka

Prisma Turku Itäharju

Prisma Vaasa

Veljekset Keskinen Oy Tuuri

Jokaiselle myymälälle annetaan ehdokkuudesta kertova ”Ehdolla Vuoden 2022 Leipäkaupaksi” -banderolli, jonka myymälät voivat kiinnittää leipäosastolleen.

Vuoden Leipäkauppa-kilpailu järjestetään nyt jo kahdennenkymmenennen kuudennen kerran. Valintaan voivat vaikuttaa myös ehdolle asetetut myymälät itse. Ehdokasmyymälöitä on pyydetty lähettämään Suomen Leipuriliitolle perustelut ja video/kuvia leipäosastoon paneutumisesta ja siinä onnistumisesta. Esiraati käy läpi perustelut ja valitsee niiden mukaisesti 3-5 finalistia. Suomen Leipuriliiton valitsijaraati vierailee finalistimyymälöissä alkuvuodesta 2022 ennalta ilmoittamattomana aikana ja valitsee niiden joukosta voittajan.

Kuluttajat voivat äänestää omaa suosikkiaan ehdokaskaupoista osoitteessa https://www.facebook.com/VuodenLeipakauppa. Facebookissa äänestäneiden kesken arvotaan jokaisen ehdokaskaupan alueella iso kassillinen leipää ja muita leipomoherkkuja. Äänestysaika on 16.-29.10.2021.

Voittaja palkitaan ensi helmikuussa Vuoden 2022 Leipäkauppa -tittelillä. Tunnustus myönnetään päivittäistavarakaupalle, joka on esimerkillisesti paneutunut ja panostanut leipomotuotteiden kauppaan ja huomioinut monipuolisesti kuluttajien toiveet ja tarpeet.

Vuoden Leipäkaupan valinnassa olennaisia kriteereitä ovat valikoiman monipuolisuus ja tuoreus sekä paikallisten, alueellisten ja valtakunnallisten leipomotuotteiden saatavuus. Erityisesti huomioidaan se, että tuotteet on valmistettu Suomessa. Lisäksi kiinnitetään huomiota sesonkien ja erityisruokavalioiden huomioimiseen leipäosastolla, leipäosaston yleisvaikutelmaan, siisteyteen ja järjestykseen, tuotteiden esillepanoon, osaston omaleimaisuuteen sekä henkilöstön asiantuntemukseen ja palvelualttiuteen.

Vuoden Leipäkaupan valinnassa ovat joka toinen vuosi mukana hypermarketit ja tavaratalot, joka toinen vuosi pienemmät päivittäistavarakaupat. Vuoden 2021 Leipäkaupaksi valittiin tamperelainen K-Supermarket Westeri pienempien päivittäistavarakauppojen sarjassa.

Vuoden Leipäkauppa -tunnustuksella palkitaan sekä kauppa että sen leipäosaston henkilökunta suomalaisen leipäkulttuurin ja leivän arvostuksen hyväksi tehdystä työstä.