HoReCa-sektorin elpyminen hyvässä vauhdissa

2.5.2022

Päivittäistavarakauppa ry:n tilastot näyttävät foodservice-tukkukaupan liikevaihdolle kasvua, joka osoittaa selvästi, että alan toipuminen koronapandemiasta on käynnistynyt. Foodservice-tukkukaupan arvoksi kirjattiin vuoden 2022 maaliskuussa 194,8 miljoonaa euroa, mikä oli 45,8 prosenttia enemmän kuin vuonna 2021.

Foodservice-tukkukaupan kumulatiivinen liikevaihto tammi-maaliskuussa 2022 oli 481,7 miljoonaa euroa, jolloin nousua edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna oli 21,7 prosenttia

Sen sijaan päivittäistavaroiden vähittäismyynti laski vuoden 2022 maaliskuussa. Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli vuoden 2022 maaliskuussa 1 697,7 miljoonaa euroa, mikä oli 2,9 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2021 maaliskuussa.

Päivittäistavaroiden hinnat nousivat vuoden 2022 tammi-maaliskuussa yhteensä 3,8 prosenttia vuoden 2021 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 4,3 prosenttia ja alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat 3,3 prosenttia. Käyttötavaroiden hinnat nousivat tammi-maaliskuussa 1,2 prosenttia vuodentakaisesta.