Itsenäisyyden juhlavuoden leivoskilpailu

Voittajaleivos Hangenkierä.
Kilpailun kolme parasta. Keskellä Voittaja Timo Kyllinen Oy:n Huovisen Leipomon Susanna Rättäri, hänen takanaan yrittäjä Timo Kyllinen. Vasemmalla kilpailun kakkoseksi tulleen Pulla-Prtti Oy:n Lumipallo-leivoksen suunnittelija Minna Hovi, takana toimitusjohtaja Hannu Räinä. Oikealla kolmanneksi tulleen Elonen Oy Leipomon Pohjolan tumma yö-leivoksen suunnittelija Katri Mäkinen ja takana toimitusjohtaja Jari Elonen.

Huovisen Leipomon Hangenkierä-leivokselle voitto Itsenäinen Suomi 100 vuotta -leivoskilpailussa

Suomen Leipuriliitto ry:n jäsenistölleen julistaman Itsenäinen Suomi 100 vuotta -leivoskilpailun voitti oululaisen Timo Kyllinen Oy:n Huovisen Leipomon Hangenkierä-leivos. Kilpailun finaali käytiin perjantaina 28.10.2016 Helsingin Messukeskuksessa, Viini ja Ruoka -messuilla.

Voittajaleivoksessa maistuvat kauramurotaikinapohja, suklaakinuski, mustaherukka sekä valkosuklaamousse. Valkoiseksi kuorrutettua pintaa koristavat mm.valkosuklaalaatta ja siniset koristerakeet. Leivoksen on suunnitellut Susanna Rättäri.

Tuomariston mukaan voittajaleivoksessa toteutuivat sekä hyvä maku että juhlava, itsenäisyyden juhlavuoteen sovitettu viimeistelty sinivalkoinen ulkonäkö. Raaka-aineina oli käytetty mm. kotimaista kauraa ja mustaherukkaa. Leivos myös soveltuu monenlaisten leipomoiden tuotantoon. Tammikuusta 2017 lähtien kaikki Suomen Leipuriliiton jäsenyritykset voivat halutessaan valmistaa tätä kilpailun voittajaleivosta myyntiin juhlavuoden kunniaksi.

Kilpailussa palkittiin kolme parasta leivosta. Toinen sija meni oululaisen Pulla-Pirtti Oy:n Lumipallo-leivokselle ja kolmanneksi tuli jämsäläisen Elonen Oy Leipomon Pohjolan tumma yö -leivos.

Tuomariston puheenjohtajana toimi kondiittorimestari Curt Lindqvist (Mauste-Sallinen Oy) ja muut jäsenet olivat kondiittorimestari Toni Rantala, Konditoria pH7 Oy; kondiittorimestari Veli-Matti Ahvenharju, Royal Bakery Oy; kondiittorimestari Mika Parviainen, Valio Oy; kondiittorimestari Ossi Aalto, Condite Oy sekä keittiömestari Pasi Pärssinen, Ravintola pH7 Oy.

Kilpailun finalistit olivat kilpailujärjestyksessä:

1. Elonen Oy Leipomo, Jämsä: Pohjolan tumma yö

2. Ramin Konditoria, Mikkeli: Itsenäinen mustikka

3. Pulla-Pirtti Oy, Oulu: Lumipallo

4. Huovisen leipomo, Timo Kyllinen Oy, Oulu: Hangenkierä

5. Reijo Heinonen, Kangasala: Suomi 100 v. leivos

6. Konditoria Galette Ky, Kotka: Kuura

7. Marian Konditoria Oy, Helsinki: Sininen ja valkoinen

8. Hanna Oinonen, Tampere: Lehmipolku

Itsenäinen Suomi 100 vuotta -leivoskilpailu

Itsenäinen Suomi täyttää ensi vuonna 100 vuotta. Sen kunniaksi Suomen Leipuriliitto julisti alkuvuodesta kilpailun, jonka tavoitteena on löytää Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi leivos resepteineen. LUE SÄÄNNÖT TÄSTÄ LINKISTÄ

Kilpailuun voivat osallistua Suomen Leipuriliitto ry:n jäsenyritykset ja henkilöjäsenet. Ideana on, että tammikuusta 2017 lähtien kaikki Leipuriliiton jäsenyritykset voivat halutessaan valmistaa voittajaleivosta.

Tuomariraati on nyt karsinut nimettöminä saamistaan resepteistä 8 reseptiä  finaaliin. Tuomariston puheenjohtajana toimi kondiittorimestari Curt Lindqvist (Mauste-Sallinen Oy) ja muut jäsenet olivat kondiittorimestari Toni Rantala (Konditoria pH7 Oy, kondiittorimaajoukkueen valmentaja, Vuoden kondiittori 2003), kondiittorimestari Veli-Matti Ahvenharju, (Royal Bakery Oy, leipurimaajoukkueen valmentaja, Vuoden Kondiittori 2011), kondiittorimestari Mika Parviainen (Valio Oy) ja kondiittorimestari Ossi Aalto (Condite Oy).

Finaaliin valittiin tuotteet seuraavista jäsenleipomoista tai henkilöjäseniltä:

• Elonen Oy Leipomo: Pohjolan tumma yö
  • Hanna Oinonen: Lehmipolku
  • Huovisen leipomo, Timo Kyllinen Oy: Hangenkierä
  • Konditoria Galette Ky: Kuura
  • Marian Konditoria Oy: Sininen ja valkoinen
  • Pulla-Pirtti Oy: Lumipallo
  • Reijo Heinonen: Suomi 100 v. leivos
  • Ramin Konditoria: Itsenäinen mustikka

Finaaliin päässeet yritykset voivat käyttää jo ennen finaalia oman leivoksensa myynnin ja markkinoinnin yhteydessä mainintaa ”Suomi 100 vuotta -juhlaleivoskilpailun finalisti”.

Leivoskilpailun finaali käydään perjantaina 28.10.2016 Helsingin Messukeskuksessa Viini ja Ruoka-messuilla Unelmakakut-areenalla alkaen kello 16.00. Finaalin juontaa Saija Palin. Finaalissa tuotteiden arviointiperusteina ovat: maku, ulkonäkö, teemanmukaisuus (suomalaisuus ja kotimaiset raaka-aineet sekä Suomen itsenäisyys 100 vuotta) ja tuotantoon soveltuvuus.