Kilpailut kotimaassa

NYT MUKAAN LEIPOMOALAN SM-JOUKKUEKILPAILUUN SYYSKUUSSA!

Suomen Leipuriliitto yhteistyökumppaneineen järjestää leipomoalan SM-joukkuekilpailun syyskuussa Elintarviketeollisuus 2020 -messujen yhteydessä 9.-10.9.2020. Toivotamme kaikki jäsenryityksemme tervetulleiksi mukaan kilpailuun!

Tämän, kuten aikaisempienkin leipomoalan SM-kilpailujen tarkoituksena on nostaa leipomo- ja konditoria-alaa sekä sillä toimivien ammattilaisten osaamista näkyviin suuremman yleisön silmissä. Kilpailu on tällä kerralla leipomoiden välinen ja siinä kilpailevat leipomoiden kaksihenkiset joukkueet.

Kukin joukkue valmistaa kilpailussa tuotteita kolmessa sarjassa, jotka ovat ruokaleipä, välipalatuote ja konditoriatuote. Kaikki tuotteet voidaan harjoitella etukäteen ja ne voidaan valmistaa kilpailussa joukkueiden valitsemalla työnjaolla. Kilpailuaikaa on yhteensä seitsemän tuntia, josta ruokaleivälle ja välipalatuotteelle neljä tuntia, konditoriatuotteelle kolme tuntia.

Kilpailu käydään kahtena päivänä ja myös kahdessa eri paikassa.  Tampereen seudun ammattiopiston Kangasalan toimipisteessä tehdään ensin ruokaleipä ja välipalatuote keskiviikkona 9. syyskuuta. Seuraavana päivänä 10. syyskuuta ruokaleipä ja välipalatuote kuljetetaan Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen Elintarviketeollisuus 2020-messuille, jossa tehdään konditoriatuote. Messuilla tapahtuu myös kaikkien tuotteiden arviointi ja voittajien palkitseminen. Kilpailussa palkitaan kolme parasta joukkuetta.

Kilpailun tuomareina toimivat yhteistyökumppaneiden palveluksessa olevat, leipomon käytännön työt hallitsevat ammattilaiset.

Yhteistyökumppaneina ovat tähän mennessä Condite Oy, Finnbakels Oy, Leipurin Oyj, Mauste-Sallinen Oy ja Valio Oy sekä lisäksi Tampereen Messut Oy sekä Tampereen Seudun ammattiopisto Tredu Kangasalan toimipiste.

Mukaan mahtuu enintään kymmenen joukkuetta/leipomoa ilmoittautumisjärjestyksessä, joten kannattaa ilmoittautua mahdollisimman nopeasti.  Ilmoittautumisia ottaa vastaan Suomen Leipuriliitossa Kati Sinda, p. 050 330 5661 tai kati.sinda@leipuriliitto.fi.

LEIPOMOALAN SM-JOUKKUEKILPAILUN SÄÄNNÖT V.2020

Leipomoalan SM-joukkuekilpailun järjestää Suomen Leipuriliitto yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa. Vuonna 2020 kilpailu- ja muina tapahtumapaikkoina toimivat Tampereen seudun ammattiopiston Kangasalan toimipiste sekä Elintarviketeollisuus 2020 -messut Tampereen Messu ja urheilukeskuksessa. Kilpailupäivät ovat keskiviikko 9.9.2020 ja torstai 10.9.2020.

Kilpailu on Suomen Leipuriliittoon kuuluvien leipomoiden ja konditorioiden välinen ja jokainen osallistuva leipomo/konditoria lähettää kilpailuun kahden kilpailijan joukkueen. Leipomoiden samoin kuin yhteistyökumppaneiden logot saavat olla vapaasti esillä kilpailussa, esimerkiksi joukkueiden työvaatteissa, tuotteiden esittelypöydillä tai kilpailuosastoilla. Joukkueet kilpailevat omissa työasuissaan.

Kilpailussa valmistetaan ruokaleipää, konditoriatuote sekä välipalaleivonnainen. Kilpailu käydään kahtena päivänä ja kilpailuaikaa on yhteensä seitsemän tuntia, josta ruokaleipään ja välipalaleivonnaiseen neljä tuntia, konditoriatuotteeseen kolme tuntia. Ruokaleipä ja välipalaleivonnainen valmistetaan Tampereen seudun ammattiopiston Kangasalan toimipisteessä keskiviikkona 9.9.2020 kello 15-19. Konditoriatuote tehdään Elintarviketeollisuus 2020 -messuilla torstaina 10.9.2020 klo 11-14. Tätä ennen ruokaleipä ja välipalatuote kuljetetaan Kangasalta Tampereen Messu- ja urheilukeskukseen. Valmiista tuotteista jokainen joukkue kokoaa näyttelypöydän Elintarviketeollisuus 2020 -messujen kilpailualueella. Kuljetusta varten kannattaa varata mukaan omia leipälaatikoita.

Kaikki kilpailutyöt voidaan harjoitella etukäteen ja joukkueet valmistavat ne valitsemallaan työnjaolla, mutta kuitenkin siten, että kummankin joukkueen jäsenen on osallistuttava työskentelyyn. Kaikista kilpailutöistä on oltava näkyvissä resepti kilpailupaikalla tuomaristoa varten. Kaikkien kilpailutuotteiden on oltava syötäviä, myös koristeiden. Kilpailutuotteiden on oltava uusia, eli ne eivät ole olleet markkinoilla ennen kilpailua.

Joukkueet tuovat mukanaan kaikki tuotteiden raaka-aineet sekä tarvittavat työvälineet sekä pienkoneet. Koululla on leipomiseen tarvittavat koneet ja laitteet (uunit, nostatuskaapit, taikinakoneet ym), mutta messujen kilpailualue on varustettu vain kylmälaittein (jääkappi ja pakastin).

KILPAILUTUOTTEET

Ruokaleipä:
- valmistetaan yksi noin 4 kilon taikina
- tehdään taikinasta kahta erilaista tuotetta, joiden paino, muoto ym. vapaa
- tuotteen on sisällettävä kauraa
- raskin/esitaikinan saa tuoda kilpailupaikalle valmiina

Välipalaleivonnainen
- vapaavalintainen suolainen tai makea vegaaninen leivonnainen
- tuotteita valmistetaan 60 hengelle

Konditoriatuote:
- vapaavalintainen
- tuotetta valmistetaan 60 hengelle
- teemana Suomen Leipuriliitto 120 vuotta
- tuotteen pohjat saa tuoda valmiina kilpailupaikalle, mutta muutoin tuote on valmistettava kilpailupaikalla
- kaikkien käytettävien koristeiden on oltava syötäviä ja ne on valmistettava kilpailun aikana kilpailupaikalla

Ruokaleipä ja välipalaleivonnainen valmistetaan Kangasalan koululla. Konditoriatuote valmistetaan messukeskuksessa. Välipalaleivonnaisen voi viimeistellä messukeskuksessa.

ARVOSTELU

- kaikki tuotteet arvostellaan Elintarviketeollisuus 2020 -messuilla
- jokainen tuomari arvioi tuotteista maun, ulkonäön, innovatiivisuuden ja reseptin
- arviointiasteikko kunkin ominaisuuden kohdalla on 1-10 pistettä
- maksimipistemäärä yhdelle tuotteelle yhdeltä tuomarilta on siis 40 pistettä
- joukkueen kaikkien tuotteiden yhteenlaskettu maksimipistemäärä yhdeltä tuomarilta on 120 pistettä

Tasapistetilanteessa voittaa se joukkue, jolla on paremmat yhteispisteet ruokaleivästä ja konditoriatuotteesta. Mikäli tämän jälkeen pistetilanne on edelleen tasan, voittaa se joukkue, joka on saanut paremmat pisteet välipalatuotteesta. Jos tämänkin jälkeen pisteet ovat tasan, lasketaan yhteen joukkueen kaikkien tuotteiden ulkonäköpisteet. Voittaja on se joukkue, jolla tämä ulkonäköpistemäärä on korkein.

TERVETULOA MUKAAN!

Rinkeli Grand Prix 2020 voitto meni Hämeenlinnaan

Rinkeli Grand Prix 2020 -kilpailun kultamitalin otti hämeenlinnalaisen Ammattiopisto Tavastian joukkue Sara Nejati ja Jasmin Pellikainen, joiden opettajana toimi Veli-Matti Ahvenharju. Toiseksi tuli isäntäkoulu Tampereen seudun ammattiopisto Tredun Kangasalan toimipisteen joukkue Elina Rauhala ja Jenny Raikamo. Opettajana toimi Reijo Heinonen. Pronssijoukkue tuli Gradiasta Jyväskylästä, ja joukkueessa kilpailivat Cecilia Pannula ja Tiina Partanen opettajanaan Mari Rosti-Sotti.

Kilpailu käytiin lauantaina 8.2.2020 Tredu Kangasalan toimipisteessä kello 9-14 ja siihen osallistuivat joukkueet kahdestatoista ammatillisesta oppilaitoksesta eri puolilta maata. Leipuriliiton yhteistyökummapneineen järjestämä kilpailu on tarkoitettu leipomo- ja konditoria-alan perustutkintoa suorittaville ammatillisten oppilaitosten opiskelijoille.

Kilpailun yhteistyökumppaneina toimivat Valio Oy, Helsingin Mylly Oy, Mauste-Sallinen Oy, Finnbakels Oy, Condite Oy ja Leipurin Oyj. Näistä yrityksistä tulivat myös kilpailun tuomarit.