Nordic Championship 2016

Vuoden 2016 PM-kilpailut järjestettiin Oslossa

Leipomo- ja konditoria-alan Pohjoismaiden mestaruuskilpailut Nordic Bakery Cup ja Nordic Pastry Cup järjestettiin  Norjan pääkaupungissa Oslossa 2.-3.9.2016. Kilpailuihin osallistui neljä Pohjoismaata: Suomi, Ruotsi, Norja ja Tanska. Joukkueiden lisäksi jokainen maa lähetti kilpailuihin myös tuomarin. Suomen Leipuriliitto lähetti joukkueet tuomareineen kumpankin kilpailuun.

Kilpailun teemana oli " Back to the 60's".

Suomen Leipuriliiton leipurimaajoukkueen yhteistyökumppanina ja tukijana toimii Condite Oy.

Timo Kyllinen (vas.), Eva Marttila, Henna Lassila ja Veli-Matti Ahvenharju.

Leipurijoukkue

Leipomoalan Pohjoismaiden mestaruudesta kilpaillaan kolmihenkisin joukkuein. Kilpailutöinä ovat ruokaleivät, kahvileivät ja leipätaitotyö. Ruokaleipiä tehdään neljä erilaista, mm. yksi kauraa sisältävä leipä, yllätysraaka-aineita sisältävä leipä sekä lisättyä hiivaa sisältämätön leipä. Myös kahvileipiä tehdään neljää erilaista: croissantteja, briosseja, pullia ja viinereitä. Leipätaitotyössä on käytettävä vähintään neljää erilaista taikinaa. Työn värit voivat olla vain leivän "omia" värejä. Työ tehdään 1 x 1 metrin alustalle. Kaikkien raaka-aineiden on oltava syötäviä.

Joukkueessa valmisti ruokaleivät Eva Marttila, Aroma Bageri & Konditori, Kvevlax, kahvileivät Timo Kyllinen, Timo Kyllinen Oy, Oulu ja leipätaitotyön Henna Lassila, Jussinhannan Leipä Oy, Tampere. Valmentajana toimi Veli-Matti Ahvenharju, Royal Bakery Oy, Tampere. Hän toimi myös kilpailun tuomarina. Suomen joukkue sijoittui kilpailussa neljänneksi.

Tuomo Pynnönen (vas.), Julianna Tofferi ja Toni Rantala.

Kondiittorijoukkue

Konditoria-alan PM-kilpailussa miteltiin kaksihenkisin joukkuein Pohjoismaiden konditoriamestaruudesta. Suomen joukkueen muodostivat tuusulalaisen Konditoria pH7:n yrittäjän Toni Rantalan valmentama kaksikko Julianna Tofferi, Cafe Herkkuhetki, Orivesi ja Tuomo Pynnönen, Konditoria pH7 Oy, Tuusula. Toni Rantala toimi myös kilpailun tuomarina.

Yksipäiväisessä eli kahdeksan tuntia kestävässä konditoriakilpailussa kilpailijat valmistivat jälkiruuan, jäätelökakun, suklaakakun ja suklaataitotyön. Julianna vastasi joukkueessa suklaakakusta ja taitotyöstä, Tuomo teki jälkiruuan ja jäätelökakun.Joukkue sijoittui kilpailussa neljänneksi.