Leipomokilpailun tulokset

Suomen joukkue palkintokorokkeella: Meiju Petrelius (vas.), Tytti Tukiainen ja Katri Mäkinen. Takana valmentaja Veli-Matti Ahvenharju.
Suomen joukkueen leipätaitotyö ja tekijä Katri Mäkinen.
Suomen joukkueen ruokaleipiä ja kahvileipiä.

Suomelle pronssia, Ruotsi voitti

Ruotsin joukkue voitti Pohjoismaiden välisen leipomoalan mestaruuskilpailun Nordic Bakery Cupin Tampereella 9.-10.10.2014 pidetyissä kilpailuissa. Norja tuli hopealle ja Suomi pronssille. Tanska jäi kilpailussa neljänneksi. Kaksipäiväinen kilpailu pidettiin Tampereen messu- ja urheilukeskuksessa NordicFood & NordicPack –messutapahtuman yhteydessä. Kilpailun järjestivät Tampereen Messut Oy ja Suomen Leipuriliitto ry yhteistyökumppaneineen.

Nordic Bakery Cup käytiin kolmihenkisin joukkuein. Ensimmäisenä kilpailupäivänä tehtiin leipätaitotyö (yksi kilpailija jokaisesta joukkueesta). Aikaa työn tekemiseen oli kuusi tuntia.  Toisena päivänä leivottiin kahvileivät ja ruokaleivät (kaksi kilpailijaa jokaisesta joukkueesta). Aikaa oli seitsemän tuntia. Kilpailutöiden teemana oli pohjoismainen luonto.

Leipomoalan PM-kilpailut järjestettiin nyt jo neljättä kertaa. Viime vuoden kilpailussa Tanskassa Suomi voitti mestaruuden.

Suomen leipurimaajoukkueeseen kuuluivat Katri Mäkinen, Elonen Oy Leipomo, Jämsä (taitotyö), Tytti Tukiainen, Linkosuon Leipomo Oy, Kangasala (kahvileivät) ja Meiju Petrelius, Leipurin Oy, Vantaa (ruokaleivät). Valmentajana toimi Veli-Matti Ahvenharju, Royal Bakery Oy, Tampere.

Ruotsin voittoisassa joukkueessa leipätaitotyön teki Moa Brink, ruokaleivät leipoi Martin Frankenberg ja kahvileivät Susanna Söderman. Joukkueen valmentaja oli Håkan Johansson.

Kilpailutyöt arvioi nelihenkinen tuomaristo, jossa oli edustaja jokaisesta osanottajamaasta. Tuomariston puheenjohtajana toimi Satu Nygård helsinkiläisestä Stadin ammattiopistosta. Tuomariston puheenjohtaja ei osallistunut tuotteiden arviointiin.

Nordic Bakery Cup 2014 -kilpailuissa koneiden ja laitteiden toimittajia olivat Leipurin Oy, Linkosuon Leipomo Oy, Suomen Myymäläkaluste Oy, Tampereen seudun ammattiopiston Tredun Kangasalan ja Hepolamminkadun toimipisteet, Tampereen ammattikorkeakoulu ja Stadin ammattiopiston Prinsessantien toimipaikka. Raaka-aineita toimittivat kilpailuihin Valio Oy, Barry Callebaut, Oy Karl Fazer Ab Fazer Mylly, Condite Oy ja Suomen Hiiva Oy. Astioita ja tarvikkeita toimittivat E. Ahlström Oy, Bakers Finland Oy ja Orthex Oy. Lisäksi yhteistyökumppanina toimi Kauppamyllyjen Yhdistys ry, jonka jäsenyritykset ovat Helsingin Mylly Oy, Oy Karl Fazer Ab Fazer Mylly, Kinnusen Mylly Oy, Myllyn Paras Oy ja Ravintoraisio Oy.

Valio Oy toimi  myös leipuri- ja kondiittorimaajoukkueen yhteistyökumppanina.