Nuorten täysjyväviljan käyttö suositeltua vähäisempää
10.6.2026
Vastikään valmistuneessa ravitsemustieteen pro gradu-tutkielmassa havaittiin, että nuorten täysjyväviljan käyttö on selvästi suositusta vähäisempää, ja vain pieni osa saavuttaa kansallisten ravitsemussuositusten mukaisen tason. Nuoret käyttivät täysjyväviljaa keskimäärin 52,6 grammaa päivässä ja tytöt käyttivät täysjyväviljaa enemmän kuin pojat. Nuorista 5 % saavutti täysjyväviljan saantisuosituksen 90 grammaa päivässä. Suurempi täysjyväviljan käyttö oli yhteydessä suurempaan proteiinin, kuidun, kalsiumin, magnesiumin, sinkin, raudan, D-vitamiinin ja folaatin saanteihin sekä pienempään tyydyttyneiden rasvahappojen saantiin.
Vaikka täysjyväviljan käytöllä ei havaittu yhteyttä aivojen tilavuuksiin, kognitiiviseen suorituskykyyn tai kouluarvosanoihin, sen suurempi käyttö liittyi useiden ravintoaineiden runsaampaan saantiin. Jatkotutkimuksissa olisi hyödyllistä tarkastella täysjyväviljan saannin yhteyttä muihin terveyden osa-alueisiin, kuten suoliston terveyteen, metaboliseen terveyteen ja mielialaan nuorilla.
Tuomi, Tilda A.: Nuorten täysjyväviljan käyttö ja sen yhteys ravintoaineiden saantiin, aivojen rakenteeseen sekä kognitiiviseen suoriutumiseen Pro gradu –tutkielma, Ravitsemustiede, Itä-Suomen yliopisto 2026
