Vuoden 2024 Leipäkauppa -kilpailun finalistit on valittu

1.12.2023

Vuoden 2024 Leipäkaupan finalistikaupat on valittu. Suomen Leipuriliiton järjestämällä kilpailulla on pitkät perinteet, sillä se käydään nyt kahdennenkymmenennen kahdeksannen (28.) kerran.

Esiraati kokoontui marraskuun puolivälissä käymään läpi ehdokaskauppojen lähettämät perustelut. Kymmenen ehdokaskaupan joukosta pääsivät finaaliin:

K-Citymarket Oulu Rusko
K-Citymarket Tampere Linnainmaa
K-Citymarket Turku Länsikeskus
K-Citymarket Vantaa Jumbo
Prisma Joensuu

Valinnat teki esiraati, johon kuuluivat elintarvikeasiantuntija Anna Salminen Päivittäistavarakauppa ry:stä, toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen Leipätiedotus ry:stä sekä toimitusjohtaja Mika Väyrynen Suomen Leipuriliitto ry:stä.

Kilpailu lähti liikkeelle lokakuussa, kun Leipuriliiton alueyhdistykset asettivat ehdokkaakseen mielestään alueen parhaan leipäkaupan. Tällä kerralla ehdokaskaupat olivat tavarataloja ja hypermarketteja.

Vuoden Leipäkaupan valinnassa painavat monet eri asiat, kuten paikallisten, alueellisten ja valtakunnallisten leipomotuotteiden tarjonta sekä niiden tuoreus, valikoiman monipuolisuus ja erityisruokavaliotuotteiden saatavuus. Erityistä painoarvoa annetaan sille, että tuotteet on valmistettu Suomessa. Valintaan vaikuttavat myös leipäosaston yleisvaikutelma, siisteys ja järjestys, tuotteiden esillepano sekä osaston omaleimaisuus.  Lisäksi arvioidaan henkilökunnan asiantuntemusta ja palvelualttiutta.

Lopullinen valitsijaraati käy arvioimassa kaupat paikan päällä alkuvuoden 2024 aikana ennalta ilmoittamatta. Voittaja palkitaan ensi helmikuussa Vuoden 2024 Leipäkauppa -tunnustuksella.

Vuoden Leipäkauppa valitaan joka toinen vuosi hypermarkettien ja tavaratalojen sarjassa, joka toinen vuosi mukana ovat pienemmät päivittäistavarakaupat. Vuoden 2023 Leipäkauppa-kilpailussa olivat mukana jälkimmäiset ja voittajaksi valittiin K-Supermarket Tarmola Porvoosta.

Vuoden Leipäkauppa -valinnat ovat vuosien varrella jakautuneet ympäri Suomea. Ohessa lista valinnoista vuodesta 2010 lähtien.

Vuoden Leipäkauppa -valinnat 2010-2023

2010 K-citymarket Kaakkuri, Oulu, Pirkko ja Jukka Ruusu Oy