K-Citymarket Oulu Rusko valittiin Vuoden 2024 Leipäkaupaksi

20.2.2024

Kauppiaat Raimo ja Krista Pudas (2. ja 3. oik.), leipäosaston vastaava Tarja Tervola (4.oik.) ja seuraavana varavastaava Satu Kurvinen. Leipuriliiton tj. Mika Väyrynen oikeassa reunassa ja Pohjois-Pohjanmaan Leipomot ry:n puheenjohtaja Juho Meriläinen vasemmassa reunassa.

Vuoden Leipäkauppa löytyi tänä vuonna Pohjois-Suomesta. Tämän jo 28. kerran järjestetyn kilpailun voittajaksi kruunattiin K-Citymarket Oulu Rusko. Voittajakauppaa luotsaa kauppiaspariskunta Raimo ja Krista Pudas.

Vuoden Leipäkauppa -kilpailun järjestää Suomen Leipuriliitto ry paikallisyhdistyksineen. Tunnustus myönnetään päivittäistavarakaupalle, joka on esimerkillisesti paneutunut ja panostanut leipomotuotteiden kauppaan ja huomioinut monipuolisesti kuluttajien toiveet ja tarpeet. Vuoden Leipäkauppa -tunnustuksella palkitaan sekä kauppa että sen leipäosaston henkilökunta suomalaisen leipäkulttuurin ja leivän arvostuksen hyväksi tehdystä työstä.

K-Citymarket Oulu Rusko teki raatiin vaikutuksen laajalla valikoimallaan, jossa on runsaasti lähialueen leipomoiden tuotteita ja jossa paikallinen leipäkulttuuri tulee erinomaisesti esiin. Kiitosta saa myös se, että osastolla tarjolla olevat tuotteet on valtaosin valmistettu Suomessa, mikä on Vuoden Leipäkauppa-kilpailussa tärkeä arvosteluperuste.

Vuoden Leipäkaupan valitsi raati, johon kuuluivat elintarvikeasiantuntija Anna Salminen, Päivittäistavarakauppa ry, toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen, Leipätiedotus ry sekä toimitusjohtaja Mika Väyrynen, Suomen Leipuriliitto ry.

Vuoden 2024 Leipäkauppa julkistettiin Oulussa 20.2.2024.  Kultamitalilla palkittiin leipäosaston vastaava Tarja Tervola ja kakkosvastaava Satu Kurvinen.  Kauppiaat Raimo ja Krista Pudas ottivat vastaan kunniakirjan ja kaupan leipäosastolle ripustettavan voittajabanderollin valinnasta Vuoden 2024 Leipäkaupaksi. Palkinnot jakoivat Suomen Leipuriliiton toimitusjohtaja Mika Väyrynen sekä leipomoyrittäjä Juho Meriläinen oululaisesta Meriläisen Leipomosta. Juho Meriläinen toimii puheenjohtajana voittajakaupan ehdokkaakseen valinneessa Pohjois-Pohjanmaan Leipomot ry:ssä, joka on yksi Suomen Leipuriliiton kolmestatoista paikallisyhdistyksestä.

K-Citymarket Oulu Ruskon leipäosaston valikoima on raadin mukaan erittäin runsas ja monipuolinen. Edustettuina ovat niin paikalliset, alueelliset kuin valtakunnallisetkin toimijat. Erilaisia tuotteita on mittava määrä ja myymäläleipomo täydentää valikoimaa. Sesongitkin on hyvin huomioitu; runebergintorttuja ja laskiaispullia oli arviointipäivänä kattava valikoima. Leipäosastolla hyllynpäädyt sekä ns. massapaikat on täytetty lähialueen leipomoiden tuotteilla, joten kaikenkokoisten leipomoiden tuotteet pääsevät esiin. Osasto on myös avara ja siisti, siellä on helppo liikkua ja löytää haluamansa tuotteet. Henkilökunta on avuliasta ja ystävällistä. Lisäksi näkyvillä on tavarantoimittajista tehty listaus, josta asiakas voi tarkistaa suosikkileipomonsa toimituspäivän. K-Citymarket Oulu Ruskon hyvin hoidetulla leipäosastolla on ilo asioida ja sen runsaus inspiroi ostamaan.

Valintaraati kävi tutustumassa kaikkiin kilpailun finalistikauppoihin ennalta ilmoittamattomana ajankohtana tammikuussa. K-Citymarket Oulu Ruskon lisäksi Vuoden 2024 Leipäkaupan tittelistä kilpaili neljä muuta hyvää leipäkauppaa, jotka olivat K-Citymarket Tampere Linnainmaa, K-Citymarket Turku Länsikeskus, K-Citymarket Vantaa Jumbo sekä Prisma Joensuu. Näistä kaupoista valintaraati haluaa antaa erityismaininnan Prisma Joensuulle, joka valittiin Vuoden Leipäkaupaksi vuonna 2018. Kaupan leipäosastolla tulee edelleen hienosti esiin itäsuomalainen leipäkulttuuri. Sen myymäläleipomon yhteydessä olevalla Leipätorilla oli vierailupäivänä tarjolla yksinomaan Suomessa valmistettuja paistotuotteita, kuten piirakoita, vatruskoita, sultsinoita jne. Raati kiinnitti muutoinkin positiivista huomiota finaalikauppojen erilaisiin myymäläleipomoihin.

Vuoden Leipäkaupan valinta käynnistyi jo syksyllä 2023 alueellisten ehdokaskauppojen valinnalla. Suomen Leipuriliiton paikallisyhdistykset nimesivät kukin omalta alueeltaan parhaaksi leipäkaupaksi katsomansa päivittäistavarakaupan omaksi ehdokkaakseen. Nämä kaupat julkistettiin lokakuussa ja jokainen niistä sai leipäosastolleen ”Ehdolla Vuoden 2024 Leipäkaupaksi” -kyltin.

Vuoden Leipäkauppa -kilpailu järjestetään nykyisin kahdessa sarjassa. Joka toinen vuosi kilpailussa ovat mukana pienemmät päivittäistavarakaupat ja joka toinen vuosi hypermarketit ja tavaratalot. Tänä vuonna voittaja valittiin tavaratalojen ja hypermarkettien sarjassa. Viime vuonna Vuoden Leipäkaupaksi valittiin K-Supermarket Tarmola Porvoosta pienempien päivittäistavarakauppojen sarjassa.