Leipäviikkoa vietetään viikolla 37 eli 8.-14.9.2014

5.9.2014

Leipäviikolla on 50-vuotisjuhlavuosi!

Leipä on aina ollut tärkeä osa suomalaista ruokavaliota. Leipä on muuttunut trendien mukana, mutta sen terveellisyys, kuitupitoisuus ja hyvä maku ovat olleet pääroolissa läpi vuosien. Juhlavuoden Leipäviikkoa vietetään perinteisesti viikolla 37 ja sen teema on ”Hyvät ja herkulliset asiat säilyvät vuosikymmenestä toiseen.”

Leivästä terveyttä ennen ja nyt

Leivän terveellisyys puhutti jo 60-luvulla. Jo tuolloin Suomessa tiedettiin kuidun merkityksestä ja leivän hyvästä ravintoarvosta. Ensimmäisen Leipäviikon teemana oli ”Leipä valmista ruokaa ja aterian perusta”. Leipäviikon julisteissa etenkin 60 – 70 -luvulla pääosaa näyttelee juuri leivän terveellisyys. 80-luvulla kuluttajia alkoivat kiinnostaa kuntoiluun ja painonhallintaan liittyvät asiat. Siltä ajalta ovat peräisin sloganit ”Leipä ei lihota” ja ”Kevyesti leivällä”. 90-luvulla Leipäviikolla olivat vahvasti esillä ravitsemusteemat; rukiin terveellisyys, kuidut ja myös hiilihydraatit.

Nykyisin täysjyväviljasta ja viljan kuiduista tiedetään jo paljon enemmän. Niillä on vahva yhteys mm. hyvään sydänterveyteen, painonhallintaan ja suolen toimintaan.  Viljakuidun saannilla saattaa olla jopa muita kuidunlähteitä suurempi yhteys pienempään kuolleisuuteen. Niinpä ravitsemussuosituksissakin on päädytty suosittelemaan täysjyväviljaa.

Leipä on muuttunut trendien mukana

Perinteiset limput ja reikäleivät ovat saaneet rinnalleen uusia trendikkäitä muotoja. Ensin leipä viipaloitiin valmiiksi, ja tänä päivänä palaleivät hallitsevat leipähyllyjä. Erilaiset buumit ovat tuoneet yllättäviäkin innovaatioita, kuten hetken markkinoilla käväisseet karppausleivät. ”Monet leipomot taipuivat nopeasti vastaamaan tämän marginaaliryhmän toiveisiin, joskin nyt voi jo onneksi todeta, että kansa on tullut järkiinsä ja palannut kunnon leivän pariin”, kommentoi Leipätiedotuksen toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen.

Vaikka uusia ruokatrendejä ilmaantuukin tuon tuosta, niin Leipäviikon teeman mukaisesti hyvät ja herkulliset asiat säilyvät vuosikymmenestä toiseen. Yhä useammat haluavat ostaa esimerkiksi perinteistä 100 % ruisleipää. Toisaalta trendikkäät siemenet ja jyvät maustavat entistä useampia leipiä. Vaihtelua leipien makuun haetaan myös mm. oliiveista, sipulista, aurinkokuivatuista tomaateista tai karpaloista. Kokeile Leipäviikon kunniaksi jotain uutta!

Osallistu Leipäviikon julistekilpailuun ja voita itsellesi Jopo:

Lisätietoja:

Kaisa Mensonen, ETM

toiminnanjohtaja, Leipätiedotus ry,

kaisa.mensonen@leipatiedotus.fi,

p.040 594 2728, www.leipatiedotus.fi

Leipätiedotus ry on vuonna 1961 perustettu leipomoteollisuuden yhteinen tiedotusyksikkö.  Leipätiedotuksen tarkoitus on vahvistaa leivän ja leipomotuotteiden myönteistä mielikuvaa viestinnällisin keinoin hyvän ravitsemuksen edistämiseksi. Toiminnan perustana ovat ravitsemussuositukset.