Ruokavirasto: Karjalanpiirakkaan voi käyttää myös maitojauhetta

22.2.2019

EU:n nimisuojaa nauttiva karjanpiirakka aiheutti tammikuussa vilkkaan julkisen keskustelun, kun elintarvikevalvontaviranomaiset osassa maata puuttuivat mm. maitojauheen käyttöön karjalanpiirakan ainesosana. Karjalanpiirakka kuuluu EU:n nimisuojajärjestelmässä luokkaan Aito perinteinen tuote (APT). Euroopan komissio hyväksyi karjalanpiirakan nimisuojadokumentit vuonna 2003.

Karjalanpiirakan nimisuojadokumenteissa on Ruokaviraston mukaan mainittu ainesosia, joita ei kuitenkaan ole lueteltu Euroopan komission hyväksymismenettelyn yhteydessä julkaisemassa tuote-eritelmässä. Siksi Ruokavirasto lupasi selvittää, ovatko jotkin ainesosat, kuten maitojauhe ja perunahiutaleet, hyväksyttävissä karjalanpiirakan ainesosiksi nykyisen nimisuojauksen puitteissa.

Myös Suomen Leipuriliitosta oltiin maitojauheen käytön osalta yhteydessä Ruokavirastoon. Tämän jälkeen Ruokavirastosta ilmoitettiin, että "elintarvikevalvontayksiköihin ympäri maata on nyt tarkennettu, että tässä tilanteessa mm. maitojauheen käyttöön karjalanpiirakan valmistuksessa ei tule puuttua". Ylitarkastaja Mika Varjosen mukaan "tässä tapauksessa ja tilanteessa Ruokaviraston linjaus on yhtäläinen tavallisen ja laktoosittoman maitojauheen välillä".

EU:ssa nimisuojauksen on saanut yli 1 600 tuotetta. Hyväksytyn nimisuojatuotteen hakemuksen yhteenveto julkaistaan Euroopan komission tietojärjestelmässä. Euroopan komission DOOR-tietopalvelussa on mainittu kaikki nimisuojatuotteet: (http://ec.europa.eu/agriculture/quality/door/list.html )