Rinkeli Grand Prix 2013:n voitto meni Lahteeen
10.2.2013
Suomen Leipuriliiton järjestämän Rinkeli Grand Prix 2013 -kilpailun voitti lahtelaisen Koulutuskeskus Salpauksen joukkue, jossa leipoivat Camilla Hietanen ja Terhi Myllymäki. Joukkueenjohtajana toimi opettaja Matti Storlöpare. Kilpailu järjestettiin lauantaina 9.2.2013 Tampereen seudun ammattiopistossa Tampereen Hervannassa. Toiseksi kilpailussa ylsi isäntäkoulu eli Tampereen seudun ammattiopisto joukkueella Anni Salo ja Saija Kujala opettajanaan Hanna Oinonen. Kolmossijan otti Stadin ammatti- ja aikuisopiston joukkue Meri Alhainen ja Toni Rautakoski, joiden opettaja oli Arto Kaasinen. Myös neljänneksi paras joukkue paljastettiin. Tällä sijalla oli pietarsaarelaisen Yrkeskolan Optiman joukkue Ida Lönnkvist ja Isabella Eklund opettajanaan Håkan Nordman. Kaikki muut joukkueet sijoittuivat viidenneksi. Tänä vuonna kilpailussa oli mukana kuusitoista joukkuetta. Rinkeli Grand Prix on ammattioppilaitosten nuorisoasteen leipuri-kondiittoriluokkien SM-kilpailu, jonka Suomen Leipuriliitto järjesti kahdennenkymmenennenneljännen (24.) kerran. Kilpailuun saavat osallistua kaikki alle 23-vuotiaat leipuri- konditorialuokkien oppilaat. Kilpailu käydään kolmihenkisin joukkuein. Varsinaiset kilpailijat ovat kaksi oppilasta, ja heillä on tukena oman opettajansa, joka ei kuitenkaan saa puuttua varsinaiseen kilpailutyöskentelyyn. Kilpailun yhteistyökumppanit ovat Helsingin Mylly Oy, Leipurin Oy, Mauste-Sallinen Oy, Oy Roberts Ab ja Valio Oy. Näistä yrityksistä tulevat myös kilpailun viisi tuomaria, jotka Rinkeli Grand Prix -kilpailussa mitataan sekä leipurin että kondiittorin taitoja. Jokainen joukkue joutuu valmistamaan pakollisen ja vapaavalintaisen kahvileipätuotteen sekä pakollisen ja vapaavalintaisen konditoriatuotteen. Kilpailun vaativuutta lisää se, että pakollisten tuotteiden reseptit paljastetaan kilpailujoukkueille vasta kilpailua edeltävänä iltana. Tänä vuonna pakollinen kahvileipätuote oli korvapuusti ja konditoriatuotteena valmistettiin kerma-kirsikkakakku äidille. Arvioinnissa pakollisten tuotteiden painoarvo on 60 % ja vapaavalintaisten 40 %.
|