Lyhyet uutiset elintarvikealalta
28.1.2025
Yksi Suomen tunnetuimmista brändeistä, Raision Elovena täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Elovena Kaurahiutaleiden valmistus aloitettiin viipurilaisessa Karjalan Myllyssä vuonna 1925. Samana vuonna mylly haki mainoskilpailulla kuvitusta pakkaukseen, joka sisälsi Ekstra priima höyrytettyjä Elovena Kaurahiutaleita. Mainoskilpailun voitti myllyn konemestarin poika, graafikko ja taidemaalari Joel Viktor Räsänen (1905-1978). Siitä lähtien Elovena on ollut osa suomalaista arkea ja juhlaa. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- Halvan lakritsi on valittu maailman parhaaksi. Palkinnon jo yli 90 vuotta Helsingissä toimineelle perheyhtiölle antoi brittiläinen LUXlife-aikakauslehti. Makeisvalmistaja Halva voitti lifestylelehti LUXlifen Food & Drink Awards 2024 -kilpailun kategorian Best Liquorice Manufacturer 2024. LUXlife-lehti arvioi ja palkitsee vuosittain ruoka- ja juoma-alan toimijoita ympäri maailman. Ehdokkaita arvioidaan muun muassa yrityksen maineen, alan syvällisen asiantuntemuksen, asiakaspalautteiden, suositusten ja innovatiivisuuden näkökulmista. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Lidl on asettanut itselleen kunnianhimoisen tavoitteen parantaakseen suomalaisten täysjyvän saantia. Lidlin tavoitteena on, että yli kolmasosa kaikesta myydystä viljasta on täysjyvää. Se on ensimmäinen kauppaketju, joka asettaa koko valikoimaa koskevan täysjyvätavoitteen. Tavoitteena on nostaa täysjyvän osuus kaikista myydyistä viljaraaka-aineista 35 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Tavoitetta kohti lähdetään 27 prosentista, joka on tilanne tilikaudelta 2023. Tavoite koskee kaikkia tuotteita, joissa on viljaa, eli leipien ja hiutaleiden lisäksi esimerkiksi valmisruokia sekä jäätelöitä. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Kotimaiset Kasvikset ry on nimennyt kurkun Vuoden 2025 HeViksi (Vuoden hedelmä tai vihannes). Suomalaiset syövät vuodessa noin 56 miljoonaa kiloa kasvihuonekurkkua ja avomaakurkkua noin 11 miljoonaa kiloa. Keskiverto suomalainen syö kurkkua vuodessa siis noin 12 kiloa. Valtaosa kurkuista syödään kotimaisina: kurkun kotimaisuusaste on erittäin korkea, noin 93 prosenttia. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- HKFoods on kehittänyt uuden Makusuolan, jonka avulla tuotteista on onnistuttu vähentämään suolaa jopa 25 prosenttia niin, että niiden maku säilyy ennallaan. Makusuola koostuu kaliumkloridista ja aromeista ja natriumia siinä ei ole lainkaan. Makusuola on usean vuoden intensiivisen työn tulos, joka on kehitetty sopivaksi juuri HKFoodsin tuotteisiin ja yhtiöllä on siihen toistaiseksi yksinoikeus. HKFoodsin innovaatiojohtaja Marianne Nordblomin mukaan Makusuola-innovaation ansiosta pystytään vähentämään vuodessa jopa 65 000 kg suolaa suomalaisten lautasilta. Useissa ennestään tutuissa HK- ja Kariniemen-tuotteissa osa suolasta on korvattu uudella Makusuolalla. Ensimmäiset uudistetut tuotteet tuodaan kauppojen hyllyille tammikuussa 2025. |