Rinkeli Grand Prix 2019

Vuoden 2019 Rinkeli Grand Prix -kilpailun voitti Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnian joukkue, jossa kilpailivat opiskelijat Mia Tammelin ja Helena Lähteilä opettaja Esa Savolaisen johdolla. Hopeaa nappasivat hämeenlinnalaisen Ammattiopisto Tavastian opiskelijat Sanna Nenonen ja Anna-Mari Karjalainen opettajanaan Veli-Matti Ahvenharju. Kolmanneksi kilpailussa tuli Tampereen seudun ammattiopisto Tredun Kangasalan joukkue Jemina Reinikainen ja Sanni Salokero, joiden opettajana toimi Reijo Heinonen.

Kilpailu käytiin lauantaina 9.2.2019 Stadin ammatti- ja aikuisopiston järjestämänä Helsingin Roihuvuoressa ja siihen osallistui yhteensä 10 joukkuetta ammattioppilaitoksista ympäri maata. Rinkeli Grand Prix on ammattioppilaitosten nuorisoasteen leipuri-kondiittoriluokkien SM-kilpailu. Aikaisemmin kilpailuun osallistuvien leipuri-kondiittoriopiskelijoiden tuli olla alle 23-vuotiaita, mutta tänä vuonna kilpailuun saivat kokeiluluontoisesti osallistua myös 23 vuotta täyttäneet ja sitä vanhemmat opiskelijat.

Mukana ollaan kolmihenkisin joukkuein, kahden opiskelijan ja opettajan voimin. Opettaja ei kuitenkaan saa osallistua käytännön työskentelyyn kilpailun aikana.

Kilpailun järjestää Suomen Leipuriliitto ry yhdessä yhteistyökumppaneidensa Helsingin Mylly Oy:n, Leipurin Oyj:n, Mauste-Sallinen Oy:n, Finnbakels Oy:n ja Valio Oy:n kanssa.  Kilpailulla on pitkät perinteet, sillä tänä vuonna se oli järjestyksessään jo kolmaskymmenes.

Rinkeli-kilpailussa mitataan sekä leipurin että kondiittorin taitoja. Kukin joukkue valmistaa viiden tunnin aikana neljä tuotetta: kaksi kahvileipätuotetta ja kaksi konditoriatuotetta, joista kummastakin toinen on pakollinen ja toinen vapaavalintainen. Vapaavalintaisia tuotteita joukkueet voivat harjoitella etukäteen. Pakolliset tuotteet suunnitteli kilpailun tuomaristo ja ne paljastettiin kilpailijoille kaksi päivää ennen kilpailua.

Pakollisena kahvileipänä tehtiin perinteinen Kanelikierrepitko ja pakollinen konditoriatuote oli vaaleanpunaisella suklaalla kuorrutettu Ryby-leivos. Vapaavalintaisissa tuotteissa kilpailijat valmistivat yhtä laatua konditoriatuotteita ja yhtä laatua makeita, hiivalla nostatettuja kahvileipätuotteita, kumpaakin kahdellekymmenelle hengelle.

Kilpailun tuomareina toimivat yhteistyökumppaneiden edustajat. Päätuomarina toimi Mika Parviainen (Valio Oy) ja muut tuomariston jäsenet olivat Tommi Lönnqvist (Helsingin Mylly Oy), Joachim Wunsch (Finnbakels Oy), Tarja Sjöfelt (Leipurin Oyj) ja Curt Lindqvist (Mauste-Sallinen Oy). Suomen Leipuriliiton edustajana tuomaristossa toimi leipomoyrittäjä Heikki Ape, Nurmileipä Oy. Tuomarit arvostelevat sekä pakollisissa että vapaavalintaisissa tuotteissa maun ja ulkonäön sekä lisäksi joukkueiden ammattitaidon. Arvostelussa painotetaan pakollisten tuotteiden osaamista.