Rinkeli Grand Prix 2012

Tapahtumat

Rinkeli Grand Prix on ammattioppilaitosten nuorisoasteen leipuri-kondiittoriluokkien SM-kilpailu, jonka Suomen Leipuriliitto järjestää joka vuosi yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa. Yhteistyökumppaneina toimivat Helsingin Mylly Oy, Leipurin Oy, Mauste-Sallinen Oy, Oy Roberts Ab ja Valio Oy. Kilpailuun voivat osallistua kaikki alle 23-vuotiaat leipuri-kondiittoriluokkien opiskelijat. Kilpailu käydään kolmihenkisin joukkuein. Varsinaiset kilpailijat, kaksi opiskelijaa, saavat tuekseen oman opettajansa, joka ei kuitenkaan saa puuttua kilpailutyöskentelyyn.

Kilpailussa mitataan sekä leipurin että kondiittorin taitoja. Jokainen joukkue joutuu valmistamaan pakollisen ja vapaavalintaisen kahvileipätuotteen sekä pakollisen ja vapaavalintaisen konditoriatuotteen. Pakollisten tuotteiden reseptit paljastetaan kilpailujoukkueille vasta kilpailua edeltävänä iltana.

Tuomaristo arvostelee tuotteiden maun, ulkonäön sekä tekijöiden ammattitaidon asteikolla 0-10. Lopullisissa pisteissä pakollisten tuotteiden painoarvo on 60 % ja vapaavalintaisten 40 %. Kilpailun tuomareina toimivat yhteistyökumppaneiden edustajat.

Vuoden 2012 Rinkeli Grand Prix -kilpailu järjestettiinTorniossa, Ammattiopisto Lappiassa 10.-11.2012 ja se oli järjestyksessä jo kahdeskymmenes kolmas. Oppilaitoksen osoite on Urheilukatu 6, 95400 Tornio, puh. 010 383 40, yhteyshenkilö lehtori Kristiina Pääkkö.

Kilpailun voittivat Koulutuskuntayhtymä KEUDAN opiskelijat Susanna Laitala ja Niko Etula.