Leipomoalan SM 2011

Ruokaleivän, kahvileivän ja konditorian Suomen yksilömestaruudet ratkottiin lokakuussa 2011. Tässä kilpailussa ruokaleipä- ja kahvileipäsarjojen Suomen mestarit saavat Vuoden Leipuri -tittelin, konditoriasarjan Suomen mestarista tulee puolestaan Vuoden Kondiittori.

Loppukilpailu järjestetään Tampereella Elintarviketeollisuus 2011 -ammattimessujen yhteydessä Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Messupäivät ovat 26.-28. lokakuuta 2011 ja leipomoalan SM-finaalit järjestetään seuraavasti:

- ruokaleipä ja konditoria torstaina 27.10.2011 alkaen kello 10

- kahvileipä perjantaina 28.10.2011 alkaen kello 10

Loppukilpailun jokaisessa sarjassa on tehtävä oman harjoitellun tuotteen lisäksi myös pakollinen tuote. Se ilmoitetaan kilpailijoille viikkoa ennen finaalia. Kilpailijoiden on laadittava pakolliselle tuotteelle resepti ja valmistusohje. Tähän tuotteeseen tarvittavat raaka-aineet varaa kilpailupaikalle kilpailun järjestäjä. Kilpailijat saavat myös luettelon käytettävissä olevista raaka-aineista, joita kaikkia ei ole kuitenkaan pakko käyttää.
Loppukilpailussa kilpailuaika on kaikissa sarjoissa neljä tuntia.

Kilpailun tuomareina toimivat yhteistyökumppaneiden palveluksessa olevat leipomoalan käytännön tehtävät hallitsevat ammattilaiset eli ammattituomarit. Kilpailussa on ammattituomareiden lisäksi tuomareina myös yhteistyökumppaneiden edustajia, jotka arvostelevat vain tuotteiden näyttävyyttä/ulkonäköä ja makua. Nämä ns. ulkonäkö- ja makutuomarit näkevät vain numeroidut valmiit tuotteet, eivätkä ole seuraamassa tuotteiden valmistusta. Samasta yrityksestä on kuitenkin kussakin kilpailussa vain yksi tuomari.

Samaa arvosteluasteikkoa käytetään sekä alku- että loppukilpailussa.
Sama asteikko on käytössä sekä harjoitellussa että pakollisessa työssä. Enimmillään kilpailija voi saada työstään ammattituomarilta 80 pistettä ja ulkonäkö- ja makutuomarilta 60 pistettä.

Yhteistyökumppanit:

Condite Oy: Cortex Oy; Helsingin Mylly Oy; Finnbakels Oy; Kauppamyllyjen Yhdistys ry; Fazer Mylly, Helsingin Mylly Oy, Kinnusen Mylly Oy, Ravintoraisio Oy ja Myllyn Paras Oy; Leipurin Oy; Mauste-Sallinen Oy; Ravintoraisio Oy; Suomen Sokeri Oy; Suomen Hiiva Oy; Oy Roberts Ab ja Valio Oy.

Vuoden 2011 SM-kilpailun ruokaleipäsarjan voitti Timo Kyllinen, Timo Kyllinen Oy, Puolanka. Kahvileipäsarjan voitti Katri Mäkinen, Elonen Oy Leipomo, Jämsä. He saivat Vuoden Leipuri -tittelit. Konditoriasarjan Suomen mestaruuden voitti Veli-Matti Ahvenharju, Helsingin palvelualojen oppilaitos, Helsinki. Hänestä tuli näin Vuoden Kondiittori.