EM Nuori Leipuri 2014

Tapahtumat

EM Nuori Leipuri on alle 23-vuotiaiden leipomoalan ammattilaisten välinen Euroopan mestaruuskilpailu. Sen suojelija on kansainvälinen leipureiden ja kondiittoreiden liitto UIBC, International Union of Bakers and Confectioners. Kilpailu järjestetään vuorotellen eri UIBC:n jäsenmaissa, jolloin käytännön kilpailujärjestelyistä huolehtii kunkin maan kansallinen leipomoalan liitto/yhdistys.

Jokaisen osallistujamaan kansallinen liitto lähettää kilpailuun kaksi kilpailijaa sekä tuomarin, joita näin ollen on yhtä monta kuin kilpailuun osallistuvia maita. Oman maansa kilpailijoita tuomari ei arvioi. Tuomariston puheenjohtaja tulee isäntämaasta.

Kilpailutyöt: leivät, sämpylät, hiivalla kohotettu kahvileipä, viineri sekä kakku tai leipätaitotyö. Joukkueen jäsenet voivat valmistaa taikinat yhdessä, mutta niiden jatkokäsittelyn ja jalostuksen valmiiksi tuotteiksi kumpikin tekee itse.

Kilpailuaika on viisi tuntia.

Kilpailussa palkitaan kolme parasta yksilösuoritusta sekä paras joukkuesuoritus. Lisäksi kilpailussa jaetaan palkinto jokaisen tuotekategorian parhaalle tekijälle sekä luovuuspalkinto.

Vuoden 2014 EM Nuori Leipuri -tittelistä kamppailaan Brysselissä 11.-14. marraskuuta 2014.  Suomen edustajina tätä kilpailua varten valmistautuvat Sini Merjovirta ja Laura Vänttinen. Joukkue on osa Suomen Leipuriliiton leipurimaajoukkuetta, jonka yhteistyökumppanina toimii Valio Oy. Kilpailijoita valmentavat Stadin ammattiopiston lehtori Jarmo Nygård ja Valion leipomokonsultti Tapio Viikinniemi.