Nordic Championship 2017

PM-kilpailut Tukholmassa 22.-23.9.2017

Leipomo- ja konditoria-alan Pohjoismaiden mestaruuskilpailut Nordic Bakery Cup ja Nordic Pastry Cup järjestettiin Tukholman Kistassa 22.-23.9.2017. Kilpailuihin osallistui leipomolajissa viisi Pohjoismaata: Suomi, Ruotsi, Norja, Islanti  ja Tanska. Kondiittorilajissa osallistujamaita oli neljä: Suomi, Ruotsi, Norja ja Tanska. Joukkueiden lisäksi jokainen maa lähetti kilpailuihin tuomarin. Suomen Leipuriliitto lähetti joukkueet tuomareineen kumpankin kilpailuun.

Tänä vuonna kilpailun teemana oli "Movie".

Suomen Leipuriliiton leipurimaajoukkueen pääyhteistyökumppanina  toimii Condite Oy.

Kondiittorijoukkue

Konditoria-alan PM-kilpailussa miteltiin kaksihenkisin joukkuein Pohjoismaiden konditoriamestaruudesta 22.9.2017. Suomen joukkueen muodostivat tuusulalaisen Konditoria pH7:n yrittäjän Toni Rantalan valmentama kaksikko Julianna Tofferi, Konditoria pH7 Oy, Tuusula ja  Saara Lehtimäki, Kangasala. Toni Rantala toimi myös kilpailun tuomarina.

Yksipäiväisessä eli kahdeksan tuntia kestävässä konditoriakilpailussa kilpailijat valmistivat jälkiruuan, jäätelökakun, suklaakakun ja suklaataitotyön. Julianna vastasi joukkueessa jäätelökakusta ja taitotyöstä, Saara vastasi puolestaan jälkiruuasta ja suklaakakusta ja avusti myös taitotyön tekemisessä.

Suomen joukkueen taitotyö palkittiin kilpailun parhaana suklaataitotyönä. Kolmen muun tuotekategorian parhaat palkinnot menivät Norjan joukkueelle. Kokonaiskilpailun voitti kuitenkin Ruotsi ja hopealle tuli Tanska. Norja oli kolmas ja Suomi neljäs.

Leipurijoukkue

Leipomoalan Pohjoismaiden mestaruudesta kilpailtiin kolmihenkisin joukkuein 23.9.2017. Kilpailutöinä olivat ruokaleivät, kahvileivät ja leipätaitotyö. Ruokaleipiä tehtiin neljä erilaista. Myös kahvileipiä tehtiin neljää erilaista: croissantteja, briosseja, pullia ja viinereitä. Leipätaitotyössä oli käytettävä vähintään neljää erilaista taikinaa. Työn värit voivat olla vain leivän "omia" värejä. Työ tehtiin 1 x 1 metrin alustalle. Kaikkien raaka-aineiden tuli olla syötäviä.

Joukkueessa ruokaleivistä vastasi tällä kerralla Meiju Petrelius, Leipurin Oyj, Vantaa,  kahvileivät teki Timo Kyllinen, Timo Kyllinen Oy, Oulu ja leipätaitotyön Heini Soukainen, Leipomo Väyrynen Oy, Helsinki. Valmentajana toimi Veli-Matti Ahvenharju, Royal Bakery Oy, Tampere. Hän toimi myös kilpailun tuomarina.

Kilpailun voitti Norja, toiseksi tuli Tanska ja kolmanneksi Ruotsi.