Leipomoalan SM-joukkuekilpailut

Leipomoalan SM-joukkuekilpailu Kangasalla ja Tampereella 10.-11.9.2024

Kuuden leipomon kaksihenkiset joukkueet kilpailevat leipomoalan SM-joukkuekilpailussa syyskuussa Tampereella. Yleisön edessä joukkueet valmistavat konditoriatuotteita Elintarviketeollisuus 2024 -messuilla Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa keskiviikkona 11.9.2024. Edellisenä päivänä 10.9.2024 joukkueet valmistava ruokaleipää ja välipalatuotteen Tredu Kangasalan yksikössä ja nämä tuotteet tuodaan näytille myös messukeskukseen.

SM-joukkuekilpailun järjestää  Suomen Leipuriliitto yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa. Mukaan ovat ilmoittautuneet joukkueet seuraavista leipomoista:

Elonen Oy Leipomo, Jämsä

Konditoria pH7 Oy, Tuusula

Leipomo Juuri Oy, Riihimäki

Linkosuon Leipomo Oy, Tampere

Pielispakari Oy, Nurmes

Ramin Konditoria Kahvila Oy, Mikkeli

Kilpailussa valmistetaan ruokaleipää, välipalaleivonnainen sekä konditoriatuote/tuotelajitelma. Kilpailu toteutetaan kahtena päivänä, joista ensimmäisenä eli tiistaina 10.9.2024  joukkueet valmistavat ruokaleivän ja välipalatuotteen Tampereen seudun Kangasalan toimipisteessä. Nämä tuotteet kuljetetaan yleisön nähtäviksi  Elintarviketeollisuus 2024 -messuille Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen, jossa joukkueet valmistavat konditoriatuotteet/tuotelajitelman keskiviikkona 11.9.2024 lkaen kello 11. Kilpailun säännöt alempana tällä sivulla.

Kaikki kilpailutuotteet eli siis myös Kangasalla valmistetut ruokaleivät ja välipalatuotteet, arvioidaan Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa keskiviikkona 11.9.2024. Tuotteista arvioidaan maku, ulkonäkö, innovatiivisuus ja resepti. Kilpailun tuomareina toimivat yhteistyökumppaneiden palveluksessa toimivat, leipomon käytännön työt hallitsevat ammattilaiset.  Yhteistyökumppanit ovat Condite Oy, Finnbakels Oy, Leipurin Oy, Mauste-Sallinen Oy ja Valio Aimo sekä Tampereen Messut Oy ja Tampereen seudun ammattiopisto Tredun Kangasalan toimipiste. Päätuomarina toimii Mika Parviainen, Valio Aimo.

Kannattaa tulla paikalle seuraamaan ja jännittämään, minkä leipomon edustajista ’leivotaan’ tällä kerralla Suomen mestarit!

KILPAILUN SÄÄNNÖT

Leipomoalan SM-joukkuekilpailun järjestää Suomen Leipuriliitto yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa. Vuonna 2024 kilpailu- ja muina tapahtumapaikkoina toimivat Tampereen seudun ammattiopisto Tredun Kangasalan toimipiste sekä Elintarviketeollisuus 2024 -messut Tampereen Messu ja urheilukeskuksessa. Kilpailupäivät ovat tiistai 10.9.2024 ja keskiviikko 11.9.2024.

Kilpailu on Suomen Leipuriliittoon kuuluvien leipomoiden ja konditorioiden välinen ja jokainen osallistuva leipomo/konditoria lähettää kilpailuun kahden kilpailijan joukkueen. Leipomoiden samoin kuin yhteistyökumppaneiden logot saavat olla vapaasti esillä kilpailussa, esimerkiksi joukkueiden työvaatteissa, tuotteiden esittelypöydillä tai kilpailuosastoilla. Joukkueet kilpailevat omissa työasuissaan.

Kilpailussa valmistetaan ruokaleipää, välipalatuote sekä konditoriatuote.  Kilpailu käydään kahtena päivänä ja kilpailuaikaa on yhteensä seitsemän tuntia, josta ruokaleipään ja välipalatuotteeseen neljä tuntia, konditoriatuotteeseen kolme tuntia. Ruokaleipä ja välipalatuote valmistetaan Tampereen seudun ammattiopiston Kangasalan toimipisteessä tiistaina 10.9.2024 klo 14-18.

Konditoriatuote tehdään Elintarviketeollisuus 2024 -messuilla keskiviikkona 11.9.2024 klo 11-14. Tätä ennen, siis 11.9. aamulla, joukkueet noutavat ruokaleivän ja välipalatuotteen Kangasalan koululta ja kuljettavat ne Tampereen Messu- ja urheilukeskukseen. Siellä joukkueet asettelevat valmiit tuotteet näyttelypöydälle, joka on varattu jokaiselle joukkueelle kilpailualueella. Kun tämä on tehty, joukkueet valmistautuvat kilpailun konditoriatuoteosuuteen, joka alkaa kello 11.00. HUOM. Kaikki tuotteet arvioidaan Elintarviketeollisuus 2024 -messuilla 11.9.2024, siis myös Kangasalla valmistetut ruokaleivät ja välipalatuotteet.

Kaikki kilpailutyöt voidaan harjoitella etukäteen ja joukkueet valmistavat ne valitsemallaan työnjaolla, mutta kuitenkin siten, että kummankin joukkueen jäsenen on osallistuttava työskentelyyn. Kaikista kilpailutöistä on oltava näkyvissä resepti kilpailupaikalla tuomaristoa varten. Kaikkien kilpailutuotteiden on oltava syötäviä, myös koristeiden. Kilpailutuotteiden on oltava uusia, eli ne eivät ole olleet markkinoilla ennen kilpailua.

Kilpailun tuomareina toimivat yhteistyökumppaneiden palveluksessa olevat, leipomon käytännön työt hallitsevat ammattilaiset.

Joukkueet tuovat mukanaan kaikki tuotteiden raaka-aineet sekä tarvittavat työvälineet sekä pienkoneet. Koululla on leipomiseen tarvittavat koneet ja laitteet (uunit, nostatuskaapit, taikinakoneet ym.), mutta messujen kilpailualue on varustettu vain kylmälaittein (jääkappi ja pakastin).

KILPAILUN TEEMA JA TUOTEKATEGORIAT

Kilpailun teema vuonna 2024: HALLOWEEN

Ruokaleipä:
- valmistetaan yksi noin 4 kilon taikina
- tehdään taikinasta kahta erilaista tuotetta, joiden paino, muoto ym. vapaa
- tuotteen on sisällettävä hamppua
- raskin/esitaikinan saa tuoda kilpailupaikalle valmiina

Välipalatuote
- vapaavalintainen suolainen tai makea runsasproteiininen välipalatuote
- tuotteen energiasisällöstä on oltava proteiinia vähintään 20 %
- joukkueen on esitettävä tuotteesta ravintosisältölaskelma
- tuotteita valmistetaan 60 hengelle

Konditoriatuote/tuotelajitelma:
- tuote/tuotelajitelma, joka valmistetaan 60 hengelle
- vapaavalintainen kokonaisuus teemaa heijastaen
- tuotteen/tuotelajitelman pohjat saa tuoda valmiina kilpailupaikalle, mutta muutoin tuote/tuotelajitelma on valmistettava kilpailupaikalla
- kaikkien käytettävien koristeiden on oltava syötäviä ja ne on valmistettava kilpailun aikana

Ruokaleipä ja välipalatuote valmistetaan Kangasalan koululla. Konditoriatuote/tuotelajitelma valmistetaan messukeskuksessa. Välipalatuotteen voi viimeistellä messukeskuksessa.

ARVOSTELU

- kaikki tuotteet arvostellaan Elintarviketeollisuus 2024 -messuilla Treen messu- ja urheilukeskuksessa 11.9.2024
- jokainen tuomari arvioi tuotteista maun, ulkonäön, innovatiivisuuden ja reseptin
- arviointiasteikko kunkin ominaisuuden kohdalla on 1-10 pistettä
- maksimipistemäärä yhdelle tuotekategorialle yhdeltä tuomarilta on siis 40 pistettä
- joukkueen kaikkien kolmen tuotekategorian yhteenlaskettu maksimipistemäärä yhdeltä tuomarilta on siis 3 x 40 eli 120 pistettä

Tasapistetilanteessa voittaa se joukkue, jolla on paremmat yhteispisteet ruokaleivästä ja konditoriatuotteesta. Mikäli tämän jälkeen pistetilanne on edelleen tasan, voittaa se joukkue, joka on saanut paremmat pisteet välipalatuotteesta. Jos tämänkin jälkeen pisteet ovat tasan, lasketaan yhteen joukkueen kaikkien tuotteiden ulkonäköpisteet. Voittaja on se joukkue, jolla tämä ulkonäköpistemäärä on korkein.

Kilpailuun yhteistyökumppanit: Tampereen Messut Oy, Tampereen Seudun ammattiopisto Tredu Kangasalan toimipiste, Condite Oy, Finnbakels Oy, Leipurin Oy, Mauste-Sallinen Oy ja Valio Aimo.

Vasemmalla hopealle sijoittunut Elonen Oy Leipomon joukkue, keskellä voittajat Konditoria pH7 Oy:stä ja oikealla Linkosuon Leipomon pronssijoukkue.

Vuonna 2022 Konditoria pH7 Oy:n joukkue otti kullan leipomoalan SM-joukkuekilpailussa

Leipomoalan SM-joukkuekilpailu käytiin Tampereella ja Kangasalla 13.-14.9.2022. Kilpailu ratkesi 14.8.2022 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa Elintarviketeollisuus 2022 messuilla, jossa voittajaksi kohosi tuusulalaisen Konditoria pH7 Oy:n joukkue. Siinä kilpailivat Alexandre Vogt ja Artem Storozhenko. Toinen sija meni jämsäläisen Elonen Oy Leipomon joukkueelle, jonka kilpailijat olivat Katri Mäkinen ja Mika Järvinen. Kolmanneksi tuli tamperelainen Linkosuon Leipomo Oy joukkueella Tiia Bister ja Tytti Tukiainen.

SM-joukkuekilpailun järjesti Suomen Leipuriliitto ry yhdessä yhteistyökumppaniensa kanssa. Kilpailussa valmistettiin ruokaleipää, välipalatuote sekä konditoriatuote/tuotelajitelma. Viimeksi mainitun teema oli ’Revontulien Suomi’.

Kilpailun hteistyökumppanit olivat Condite Oy, Finnbakels Oy, Leipurin Oy, Mauste-Sallinen Oy ja Valio Oy. Muut yhteistyökumppanit olivat Tampereen Messut Oy ja Tampereen seudun ammattiopisto Tredun Kangasalan toimipiste. Kilpailun päätuomarina toimi leipomokonsultti Mika Parviainen Valio Oy:stä.