PTT: HInta ohjaa yhä kuluttajien ruokaostoksissa
12.11.2025
|
Hinta on edelleen tärkein tekijä, kun suomalaiset tekevät ruokaostoksia, kertoo Pellervon taloustutkimuksen (PTT) tuore kuluttajakysely. Lähes kolme neljästä vastaajasta piti hintaa tärkeimpänä ostopäätöksen perusteena – aivan kuten kaksi vuotta sitten. Maku, laatu ja kotimaisuus seurasivat tärkeysjärjestyksessä perässä. Ruuan hinnan nopea nousu vuosina 2022–2023 muutti kulutustottumuksia, ja vaikka inflaatio on sittemmin hidastunut noin 2,5 prosenttiin, hinta pysyy keskeisenä tekijänä ostokäyttäytymisessä. Kyselyyn vastasi 1197 kuluttajaa eri puolilta Suomea. Kaupan omilla merkeillä on vahva edullisuuden maine, ja lähes puolet vastaajista arvioi niiden laadun olevan brändituotteiden tasolla. Erityisesti pienituloiset suosivat näitä tuotteita aiempaa enemmän. Kulutuksessa näkyy muutoksia: punaisen lihan ja lihaleikkeleiden käyttö on vähentynyt useammalla kuin lisääntynyt, ja lähes puolet kertoi vähentäneensä suklaan kulutusta hinnannousun vuoksi. Sen sijaan kahvin kulutuksessa ei näy merkittäviä muutoksia. Uudet ravitsemussuositukset tunnetaan melko hyvin, mutta lähes puolet vastaajista arvioi, etteivät ne vaikuta heidän syömiseensä. Naiset seuraavat suosituksia miehiä useammin. Kotimaisuutta ja ruokaketjun oikeudenmukaisuutta pidetään laajalti tärkeinä arvoina, mutta kaikki eivät ole valmiita maksamaan niistä enemmän. Kolme neljästä vastaajasta kuitenkin katsoo, että viljelijöille tulisi jäädä suurempi osuus ruuan hinnasta. PTT:n kuluttajakysely toteutettiin syksyllä 2025, ja sen virhemarginaali on noin ±2,8 prosenttiyksikköä. Koko raportti on luettavissa PTT:n verkkosivuilla.
|
