Leipätiedotus vei tasavallan presidentille Leipäviikon tervehdyksen

12.9.2012

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ottaa Leipäviikon tervehdyksen vastaan Leipätiedotuksen toiminnanjohtaja Kaisa Mensoselta (vas.) ja hallituksen puheenjohtaja Mira Peranderilta.
Leipäkoriin oli koottu mahdollisimman kattavasti erilaisia leipomotuotteita ja myös eri puolilta maata olevista leipomoista.

Viikolla 37 vietettävän Leipäviikon kunniaksi vei Leipätiedotus ry leipätervehdyksen tasavallan presidentille Sauli Niinistölle. Tällä eleellä haluttiin elvyttää tapa, joka on ollut käytössä vuosikymmeniä sitten.

Tervehdyskäynnillä käytiin presidentinlinnassa tiistaina 11.9.2012. Leipätervehdyksen viejinä toimivat Leipätiedotuksen toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen, Leipätiedotuksen hallituksen puheenjohtaja Mira Perander, Leipätiedotuksen projektikoordinaattori Terhi Virtanen sekä Leipuri-lehden toimituspäällikkö Elina Matikainen.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö otti vastaan komean leipäkorin, johon oli koottu tuotteita yhteensä kymmenestä suomalaisesta leipomosta. Tavoitteena oli, että tuotteet edustaisivat mahdollisimman kattavasti suomalaista leipäkulttuuria idästä länteen ja pohjoisesta etelään.

Tasavallan presidentille esiteltiin tervehdyksen yhteydessä Leipäviikon teema, joka tänä vuonna on ”Nauti hyvällä mielellä”. Sen taustalla on ajatus, että ruoka ei ole pelkkiä grammoja ja prosentteja, vaan siitä pitää myös nauttia ja sen tulee maistua. Presidentille kerrottiin myös Leipätiedotuksen hankkeista, joiden kohderyhminä ovat viime vuosina olleet erityisesti lapset ja nuoret. Presidentti piti lapsiin ja nuoriin kohdistuvia hankkeita hyvinä asioina. Terveellisen ravitsemuksen oppimisen ohella hän otti omassa puheenvuorossaan esiin ruoan yleisen arvostuksen, joka olisi hyvä saada nuortenkin silmissä kohoamaan. Tällä hetkellä ruoasta ei ole meillä pulaa; päinvastoin. Tulevaisuudessa asiat voivat kuitenkin olla toisin ja esimerkiksi ilmastonmuutoksen vaikutukset voivat olla arvaamattomat. Lisäksi presidentti piti huolestuttavana myös sitä, miten paljon ruokaa menee tänä päivänä roskiin. Siinäkin olisi meillä hänen mielestään parantamisen paikka.

Lopuksi presidentille esiteltiin leipäkorin sisältö. Koriin oli pakattu oululaisen Kurkelan Rieskaleipomon kaurarieskasia, nurmeslaisen Porokylän Leipomon karjalanpiirakoita, juvalaisen Kotileipomo Siiskosen kauraleipää ja ruisreikäleipää, turkulaisen Leipomo Rostenin saaristolaislimppua, helsinkiläisen Kanniston Leipomon ruislimppua, ruispatonkia ja ruisvuokaleipää, espoolaisen Emil Halmeen leipomon pullakranssi ja pitko, nurmijärveläisen Uudenmaan Leivän pikkuleipiä sekä Vaasan Oy:n näkkileipää ja Fazer Leipomoiden hapankorppuja. Lisäksi presidentille vietiin satokauden makea herkku, helsinkiläisen Sokerileipuri Aleniuksen omenakakku.

Sauli Niinistö totesi, että on hienoa, että eri puolilla Suomea on edelleen suuri määrä leipomoita, jotka valmistavat myös omia paikallisia tuotteitaan. Hänen mukaansa tuotteita eri puolilta Suomea olevista leipomoista päätyy silloin tällöin myös presidentin pöytään, ja se tuntui olevan hänelle mieluinen asia.