Leipomotuotteiden tuonti kasvanut

8.2.2013

Suomen Leipuriliitto ry on huolissaan leivän ja muiden leipomotuotteiden lisääntyvästä tuonnista Suomeen. Markkinoilta kantautuneiden tietojen mukaan tuonnin osuus leipomotuotteiden markkinoista voi olla jopa 15-20%. Suomen Leipuriliitto pyrkii kevään aikana selvittämään, pitääkö tällainen väite paikkansa ja mistä tuotteista ja/tai tuoteryhmistä on kysymys. Tietojen varmistaminen on kuitenkin haasteellista avoimen markkinatiedon puuttuessa. Aiemmin leipomotuotteiden tuonnin osuus on arvioitu paljon pienemmäksi. Yhtenä tuonnin kasvuun vaikuttavana tekijänä arvioidaan olevan osaltaan se, että eräät Suomessa toimivat leipomot ovat ryhtyneet tuomaan Suomen rajojen ulkopuolelta aikaisemmin Suomessa valmistamiaan tuotteita.

Leipuriliitto toteaa, että tuonnin kasvua on nähtävissä pidemmän myyntiajan tuoretuotteiden, kuten paahtoleipien, makeiden piiraiden ja kääretorttujen tuonnin osalta. Lisäksi pakasteena tuodaan Suomeen leipää ja muita leipomotuotteita monessa eri muodossa: raakapakasteina, esipaistettuina tuotteina sekä sulatusta vailla valmiina tuotteina. Myös horeca-sektorilla (hotellit, ravintolat ja muut ruokatarjoilupaikat) pakasteena toimitettavien paistovalmiiden leipomotuotteiden tuonti näyttää edelleen kasvaneen. Erilaisten kaasupakattujen tuotteiden tuonti on kasvanut, samoin kuin sesonkituotteiden, kuten laskiaispullan.

Suomen Leipuriliitto ry haluaa muistuttaa, että Suomessa on poikkeuksellisen monipuolinen ja monimuotoinen leipäkulttuuri, jossa alueelliset vaihtelut ovat suuria. Itäsuomalainen leipäkulttuuri perustuu tummaan perinteiseen ruisleipään, jossa myös karjalanpiirakoilla ja erilaisilla kukoilla on merkittävä rooli. Länsi-Suomessa suosiossa ovat myös maustetut ja makeahkot leivät, kuten saaristolaisleipä, piimälimppu ja rusinaa tai kuminaa sisältävät leivät. Keskemmällä Suomea, kuten Tampereen alueella, maistuvat lähes kaikki leipätyypit, vaikka perinteiset ohraa sisältävät rievätyyppiset sekaleivät taitavatkin olla suosituimpia.

Toimipaikkojen lukumäärällä mitattuna suomalaiset leipomot ovat tällä hetkellä edelleen ylivoimaisesti suurin ja laajimmalle levinnyt elintarviketeollisuuden toimiala. Muusta elintarviketeollisuudesta poiketen leipomoala on edelleen hyvin monipuolista, vaikka leipomoiden määrä onkin vuosittain vähentynyt: on suuria, keskisuuria ja pieniä yrityksiä, on sekä teollistuneita että käsityövaltaisia yrityksiä. Leipomoalalla toimii yli 700 leipomoa ja konditoriaa, jotka työllistävät noin 8 300 henkilöä eli yli 25 % koko elintarviketeollisuuden 32 000 henkilön työvoimasta. Lisäksi yrittäjiä/yrittäjäpariskuntia on noin 700 – 1000 henkilöä. Pienten leipomoiden suurta määrää kuvastaa se, että vähemmän kuin 10 työntekijää työllistäviä leipomoyrityksiä on edelleen noin 600 leipomoa. Suomessa toimivista leipomoista 99,5 % on suomalaisomisteisia perheyrityksiä.

Suomen Leipuriliitto ry toteaa, että nyt laskiaispullasesongin aikaan kuluttajien olisi hyvä tarkistaa laskiaispullan rasiasta, missä maassa kyseinen laskiaispulla on valmistettu. Se, että rasiassa on suomalainen nimi, ei välttämättä takaa sitä, että tuote on valmistettu Suomessa. Kun ostat Suomessa valmistettuja leipiä ja muita leipomotuotteita, tuet suomalaista yritystoimintaa ja työllisyyttä. Samalla pidät yllä leipomisen ammattitaidon säilymistä Suomessa.