Itsenäisyyden juhlavuoden koristetyökilpailu 13.9.2017 Tampereella

13.9.2017

Tampereen messu- ja urheilukeskuksessa Elintarviketeollisuus 2017 -messuilla teemana Itsenäinen Suomi 100 vuotta

Kilpailu käydään 2-henkisin joukkuein.

Leipomoalan Suomi 100 vuotta -kilpailun järjestää Suomen Leipuriliitto yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa. Kilpailu- ja tapahtumapaikkana toimii Tampereen Messu- ja urheilukeskus Elintarviketeollisuus 2017 -messujen yhteydessä.

Kilpailu, 13.9.2017, on ammattikoulujen opiskelijoiden sekä Leipuriliiton henkilöjäsenten välinen.

Yhteistyökumppaneiden logot saavat olla vapaasti esillä kilpailussa, esimerkiksi joukkueiden työvaatteissa, tuotteiden esittelypöydillä tai kilpailuosastoilla. Joukkueet kilpailevat omissa työasuissaan.

Kilpailussa valmistetaan koristetyö teemalla Itsenäinen Suomi 100 vuotta. Kilpailuaikaa on yhteensä neljä tuntia. Kaikki kilpailutyöt voidaan harjoitella etukäteen ja joukkueet valmistavat ne valitsemallaan työnjaolla, mutta kuitenkin siten, että kummankin joukkueen jäsenen on osallistuttava työskentelyyn. Kaikista kilpailutöistä on oltava näkyvissä resepti kilpailupaikalla tuomaristoa varten. Kaikkien kilpailutöiden on oltava syötäviä, myös koristeiden. Tuomaristo saattaa maistaa taikinoita tai massoja. Koristetöiden osat saavat olla puolivalmiita tai valmiita jo kilpailupaikalle tullessa, kilpailupaikalla riittää, kun kokoaa koristetyön valmiiksi. Työtä tai sen osaa ei kuitenkaan saa tuoda paikalle valmiiksi koottuna, vaan kaikkien osien on oltava irtonaisina. Valmis työ tulee olla liikuteltavissa 1m x 1m kokoisella alustalla. Maksimikorkeus työllä on 1 metri. Työn tulee kestää varovaista liikuttelua. Mikäli koristetyö vaurioituu sitä liikuteltaessa, tuomaristo ei vastaa tapahtuneesta.

Kilpailujen järjestäjä tuo paikalle 1m x 1m alustan, jonka päälle koristetyö kootaan. Kilpailijapari saa peittää alustan haluamallaan tavalla. Työkokonaisuuden tulee kuitenkin olla liikuteltavissa myös valmiina työnä ja sen tulee kestää särkymättömänä (ks. edellinen kappale).

Kilpailun tuomareina toimivat yhteistyökumppaneiden palveluksessa olevat, leipomon käytännön työt hallitsevat ammattilaiset. Tuotteiden arvioinnissa he kiinnittävät huomiota kilpailun teeman toteutukseen, ulkonäköön ja taiteellisuuteen. Tuomaristo koostuu 4-6 alan ammattihenkilöstä.

Joukkueet tuovat mukanaan kaikki tuotteiden raaka-aineet sekä tarvittavat työvälineet. Kilpailun jälkeen pyritään järjestämään huutokauppa, jossa koristetyöt kaupataan ja tulot lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen. Mahdollista tuotteiden huutokauppaa varten olisi hyvä tuoda myös pakkaustarvikkeita kuljetusta varten. Koristetöissä saa näkyä valmistajan nimi.

KILPAILUTUOTTEET

Säännöt eivät rajaa pois mitään mallia tai tyyliä, se on kilpailijoille vapaa. Teema Itsenäinen Suomi 100 vuotta on kaikille sama ja myös se, että tuotteet ovat kokonaisuudessaan syötäviä, vaikka makua ei arvostellakaan erikseen. Myös kaikkien käytettävien koristeiden on oltava syötäviä ja ne on valmistettava kilpailun aikana kilpailupaikalla.

Koristetyö

- valmistetaan piparitaikinasta, sokerista, koristemassasta, suklaasta tai itse valitusta syötävästä massasta koristetyö aiheeseen Itsenäinen Suomi 100 vuotta

- pohjan koko enintään 100 cm x 100 cm

- työn korkeus maksimi 100 cm

- osat saa tuoda valmiina kilpailupaikalle, jossa tehdään kokoaminen ja koristelu

PALKINNOT
Kilpailuissa palkitaan kolme parasta, eli eniten tuomareilta pisteitä saanutta joukkuetta.

ARVOSTELU:

Koristetyö

- ulkonäkö                           1-10 p.

- taiteellisuus                       1-10 p

- teemaan sopivuus               1-10 p.

YHTEENSÄ max.                30 p.

Tasapistetilanteessa voittaa se joukkue, jolla on enemmän täysiä pisteitä eri tuomareilta. Mikäli pisteet menevät tasan ratkaisee se, kenellä on eniten toiseksi suurimpia pisteitä eri tuomareilta. Mikäli tämänkin jälkeen pistetilanne on edelleen tasan, voittaa se joukkue, joka on saanut paremmat pisteet teemaan sopivuudesta. Jos tämänkin jälkeen pisteet ovat tasan, 1. palkinto arvotaan.

Kilpailun yhteistyökumppaneina toimivat Condite Oy, Fazer Mylly, Finnbakels Oy, Mauste-Sallinen Oy, Suomen Sokeri Oy ja Valio Oy. Condite toimii myös Suomen Leipuriliton leipurimaajoukkueen pääyhteistyökumppanina.