Vuoden 2022 Leipäkauppa -kilpailun finalistit valittu

2.12.2021

Vuoden 2022 Leipäkauppa -kilpailun finalistikaupat on valittu. Suomen Leipuriliitto järjestää kilpailun alueyhdistystensä kanssa ja valinta tehdään jo kahdennenkymmenennen kuudennen (26.) kerran.

Vuoden 2022 Leipäkauppa valitaan tavaratalojen ja hypermarkettien sarjassa.

Kilpailussa Leipuriliiton alueyhdistykset valitsivat ensin ehdokkaansa Vuoden 2022 Leipäkaupaksi. Nämä ehdokkaat julkistettiin 15.10.2021 kansainvälisen Maailman Leipäpäivän aattona.

Jokaiselle ehdokaskaupalle annettiin mahdollisuus perustella, miksi juuri heidän kauppansa olisi paras valinta Vuoden Leipäkaupaksi. Ehdokaskauppoja pyydettiin lähettämään Suomen Leipuriliitolle perustelut ja video/kuvia leipäosastoon paneutumisesta ja siinä onnistumisesta. Esiraati valitsi kauppojen lähettämän materiaalin perusteella seuraavat finalistikaupat:

K-Citymarket Joensuu Pilkko

K-Citymarket Jyväskylä Palokka

K-Citymarket Vantaa Tammisto

Prisma Turku Itäharju

Esiraadin muodostivat elintarvikeasiantuntija Anna Salminen Päivittäistavarakauppa ry:stä, toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen Leipätiedotus ry:stä sekä toimitusjohtaja Mika Väyrynen Suomen Leipuriliitto ry:stä.

Kuluttajat saivat äänestää omaa suosikkiaan ehdokaskaupoista Facebookissa. Äänestäneiden kesken arvottiin jokaisen ehdokaskaupan alueella iso kassillinen leipää ja muita leipomoherkkuja. Leipuriliiton alueyhdistykset huolehtivat leipäkassien toimituksesta arvonnan voittajille.

Kilpailu jatkuu siten, että lopullinen valitsijaraati vierailee finalistimyymälöissä ennalta ilmoittamatta alkuvuoden 2022 aikana ja valitsee niiden joukosta voittajan. Voittaja palkitaan ensi helmikuussa Vuoden 2022 Leipäkauppa -tittelillä. Vuoden Leipäkauppa -tunnustus myönnetään päivittäistavarakaupalle, joka on esimerkillisesti paneutunut ja panostanut leipomotuotteiden kauppaan ja huomioinut monipuolisesti kuluttajien toiveet ja tarpeet. Vuoden Leipäkauppa -tunnustuksella palkitaan sekä kauppa että sen leipäosaston henkilökunta suomalaisen leipäkulttuurin ja leivän arvostuksen hyväksi tehdystä työstä.

Vuoden Leipäkaupan valinnassa olennaisia kriteerejä ovat valikoiman monipuolisuus ja tuotteiden tuoreus sekä paikallisten, alueellisten ja valtakunnallisten leipomotuotteiden saatavuus. Erityisen tärkeänä pidetään sitä, että tuotteet ovat kotimassa valmistettuja. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota myös leipäosaston yleisvaikutelmaan, tuotteiden esillepanoon ja erityisruokavaliotuotteiden valikoimaan. Lisäksi Vuoden Leipäkaupan valintaan vaikuttavat leipäosaston siisteys, järjestys ja omaleimaisuus sekä henkilöstön asiantuntemus ja palvelualttius.

Vuoden Leipäkaupan valinnassa ovat joka toinen vuosi mukana hypermarketit ja tavaratalot, joka toinen vuosi pienemmät päivittäistavarakaupat. Vuoden 2021 Leipäkaupaksi valittiin K-Supermarket Westeri Tampereelta pienempien päivittäistavarakauppojen sarjassa.