Leipomoalan SM-joukkuekilpailu Kangasalla ja Tampereella 13.-14.9.2022

12.9.2022

Viiden leipomoyrityksen kaksihenkiset joukkueet kilpailevat leipomoalan SM-joukkuekilpailussa 13.-14.9.2022 Pirkanmaalla. Joukkueet valmistavat kilpailutuotteista ruokaleivät ja välipalatuotteet tiistaina 13.9.2022 Kangasalla, Tampereen seudun ammattiopiston Kangasalan toimipisteessä. Yleisön edessä joukkueet valmistavat konditoriatuotteita Elintarviketeollisuus 2022 -messuilla Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa keskiviikkona 14.9.2022.

SM-joukkuekilpailu on Suomen Leipuriliito ry:n yhdessä yhteistyökumppaniensa kanssa järjestämä leipomoiden ja konditorioiden välinen kilpailu. Mukaan ovat ilmoittautuneet kahden hengen joukkueet seuraavista yrityksistä:

Konditoria pH7 Oy, Tuusula

Leipomo Juuri Oy, Riihimäki

Elonen Oy Leipomo, Jämsä

Pulla-Pirtti Oy, Oulu

Linkosuon Leipomo Oy, Tampere

Leipomoalan SM-joukkuekilpailussa valmistetaan ruokaleipää, välipalaleivonnainen ja konditoriatuote/tuotelajitelma. Ensimmäisenä kilpailupäivänä 13.9.2022 Kangasalan ammattioppilaitoksessa valmistetut ruokaleivät ja välipalatuotteet tuodaan yleisön nähtäville Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen Elintarviketeollisuus 2022 -messuille. Konditoriatuotteen valmistus alkaa messuilla keskiviikkona 14.9.2022 kello 11.00. Konditoriatuotteen teemana on ’Revontulien Suomi’ ja aikaa sen valmistamiseen on kolme tuntia.

Joukkueet voivat harjoitella kaikki kilpailutyöt etukäteen ja valmistaa ne valitsemallaan työnjaolla siten, että kumpikin joukkueen jäsen osallistuu työskentelyyn. Kaikkien kilpailutuotteiden on oltava syötäviä, myös koristeiden. Kilpailutuotteiden on oltava uusia, eli ne eivät ole olleet markkinoilla ennen kilpailua.

Kaikki kilpailutuotteet, eli siis myös Kangasalla valmistetut ruokaleivät ja välipalatuotteet, arvioidaan Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa keskiviikkona 14.9.2022. Tuotteista arvioidaan maku, ulkonäkö, innovatiivisuus ja resepti. Palkinnot jaetaan kilpailun päätyttyä noin kello 16.00 eli kun tuotteet on arvioitu ja pisteet laskettu. Kilpailun tuomareina toimivat yhteistyökumppaneiden palveluksessa toimivat, leipomon käytännön työt hallitsevat ammattilaiset.  Yhteistyökumppanit ovat Condite Oy, Finnbakels Oy, Leipurin Oy, Mauste-Sallinen Oy ja Valio Oy sekä Tampereen Messut Oy ja Tampereen seudun ammattiopisto Tredun Kangasalan toimipiste. Kilpailun päätuomarina toimii leipomokonsultti Mika Parviainen Valio Oy:stä.

Toimittajat ovat tervetulleita seuraamaan kilpailua sekä Tredu Kangasalan toimipisteeseen tiistaina 13.9. klo 15-19 (osoite Finnentie 39, Kangasala) että Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen keskiviikkona 14.9., jolloin kilpailu alkaa klo 11.00.

Kilpailun sääntöihin voi tutustua tarkemmin osoitteessa https://www.leipuriliitto.fi/tapahtumat/kilpailut-kotimaassa/