S-ryhmä kasvattanut osuuttaan päivittäistavarakaupassa

28.3.2025


S-ryhmän markkinaosuus on kasvanut tasaisesti vuoden 2021 jälkeen saavuttaen 48,8 %:n osuuden päivittäistavaramyynnistä. Ero K-ryhmään (33,7 %) on markkinaosuudessa edelleen kasvanut, vaikkakin myös K-ryhmän päivittäistavaramyynti on hieman kasvanut vuonna 2024. Molemmilla kasvua on tullut eniten kokoluokaltaan suurimmissa myymälätyypeissä.

Lidlin markkinaosuus otti myynnin hienoisesta kasvusta huolimatta pientä takapakkia nyt toisena vuotena peräkkäin, useamman vuoden trendin näyttäessä Lidlin osalta hyvin tasaista osuutta Suomen päivittäistavaramyynnistä.

Markkinaosuudet vuosina 2023 ja 2024 on esitetty viereisessä kuvassa (kuva suurenee klikkaamalla).

Verkkokaupan osuus 3,0 % päivittäistavaramyynnistä.

Päivittäistavaroita myyviä myymälöitä (ml. erikoismarkkinat) oli Suomessa 1.1.2025 yhteensä 4354 kpl. Myymäläkenttä pieneni vuoden takaisesta 52 myymälällä ja poistumaa oli eniten pienissä, alle 400 m² myymälöissä. Vielä vuonna 2009 alle 400 neliön myymälöitä oli maassamme reilut 2000, mistä määrä on  pudonnut puolella.

Suomalaisten ostovoima on jälleen kääntynyt nousuun parin viimeisen vuoden aikana, vaikkakin vuoden 2024 lopulla oltiin vasta lähestymässä vuoden 2015 tasoa. Samanaikaisesti ruuan hinnannousu on 2024 tasaantunut edellisten vuosien huiman nousun jälkeen, mutta nousu on kuitenkin ylittänyt yleisen hintojen nousun. 

Tiedot perustuvat NielsenIQ:n tuottamaan Päivittäistavaramyymälärekisteriin