Suomen Leipurimaajoukkue lähdössä PM-kilpailuihin 26.-27.5.2013

20.5.2013

PM-joukkue vasemmalta Jari Viljamaa (kahvileivät), Katri Mäkinen (taitotyö), Veli-Matti Ahvenharju (valmentaja ja tuomari) ja Joachim Wunsch (ruokaleivät).

Suomen Leipuriliiton Leipurimaajoukkue on lähdössä Kööpenhaminaan taistelemaan Pohjoismaiden välisestä leipomoalan mestaruudesta. Kilpailut pidetään Kööpenhaminassa toukokuun viimeisenä sunnuntaina ja maanantaina eli 26.-27. toukokuuta. Kilpailun järjestää Tanskan Leipuriliitto ja siihen osallistuvat Pohjoismaista Suomi, Ruotsi, Norja ja Tanska. Areenana toimii kaupungin keskustassa sijaitseva Øksnehallen , jossa samalla pidetään myös leipomoalan ammattimessut Scandinavian Bakery Fair.

Suomea kilpailussa edustaa Suomen Leipuriliiton leipurimaajoukkue kokoonpanolla Katri
Mäkinen
, Elonen Oy Leipomo (taitotyö), Joachim Wunsch, Finnbakels Oy (ruokaleipä) ja Jari Viljamaa, Harjun Leipomo Oy (kahvileivät). Joukkueen valmentajana ja kilpailun tuomarina toimii Veli-Matti Ahvenharju, Royal Bakery Oy. Joukkueen valmennukseen on osallistunut myös leipurimaajoukkueen yhteistyökumppanin Valio Oy:n leipomokonsultti Tapio Viikinniemi.

Kilpailu on kahden päivän mittainen  ja sen teemana on pohjoismainen mytologia. Suomen joukkue on ottanut kilpailutöihinsä vaikutteita Kalevalasta.

Ensimmäisenä kilpailupäivänä 26.toukokuuta tehdään kahvileivät ja ruokaleivät (kaksi kilpailijaa).  Aikaa on seitsemän tuntia.  Maanantaina 27. toukokuuta valmistetaan leipätaitotyö (yksi kilpailija) ja aikaa on kuusi tuntia. Kumpaakin kilpailupäivää edeltävänä iltana saa käyttää yhden tunnin esivalmistelutöihin.

Kilpailujen ruokaleipäsarjassa tehdään neljää erilaista ruokaleipää, mm. patonkeja ja kateleipiä sekä leipä, johon osa raaka-aineista arvotaan paikan päällä. Kahvileivissä leivotaan perinteisiä croissantteja ja briosseja sekä lisäksi pullia ja viinereitä. Taitotyössä on käytettävä vähintään neljää erilaista taikinaa, joista yksi on hiivallinen. Taitotyö on valmistettava kokonaan syötävistä raaka-aineista, ja sen väritykseen saa käyttää vain ”leivän värejä” eli valkoista, mustaa, ruskeaa ja harmaata.

Tulos julkistetaan kilpailualueella maanantaina 27.5.2013 sen jälkeen, kun kilpailu on päättynyt kello 14.